blog_post

mySwecon: ”Det handlar om både bekvämlighet och lönsamhet”

24 nov. 2021

För elva år sedan, 2010, startade Anders Eriksson Söderman företaget Markresurserna i Sala samt köpte sin första grävmaskin och anställde sin första medarbetare.

– Jag hade jobbat i många år som platschef på olika stora byggbolag, bland annat Skanska, och såg behovet öka för inhyrning av både entreprenadmaskiner och förare.

Vd Anders Eriksson Södermans maskiner är anslutna till mySwecon och som administratör har Anders lagt till de som använder maskinerna.

Analysen var helt riktig. I dag har företaget ett 30-tal medarbetare och cirka 25 Volvo grävmaskiner. Kunderna finns huvudsakligen i Mälardalen – Markresurserna har bland annat flera maskiner och förare på Förbifart Stockholm – men är även engagerat i Microsofts bygge av en stor serverhall i Gävle.

Att vårda företagets viktigaste resurser – medarbetarna och maskinerna – har blivit allt mer prioriterat i takt med att Markresurserna växer. Anders Eriksson Söderman följde noga rapporteringen från den testgrupp som provkörde mySwecon.

– Det lät intressant och vi hoppade på direkt när mySwecon lanserades brett våren 2019. I dag har jag svårt att se hur vi skulle kunna jobba effektivt och lönsamt utan den tjänsten. 

Samtliga maskiner är anslutna till mySwecon och som administratör har Anders lagt till de som använder maskinerna. Fördelarna är många, enligt honom. mySwecon ger en lättläst översikt av maskinernas drifttid, bränsleförbrukning och positionering. Man ser planerade servicekontroller och maskinernas servicehistorik. Service bokas via appen, dessutom finns det en länk till Swecons webbshop.

Loggboken en favorit

– Min favoritfunktion är ändå loggboken där vi kan kommunicera både internt och med Swecon. Det är exempelvis en stor hjälp att kunna lägga upp en bild eller ett videoklipp och en kommentar om man ska beskriva något som behöver åtgärdas. 

Tjänsten utvecklas hela tiden efter kundernas önskemål – bland annat har e-signering lagts till – och naturligtvis har Anders Eriksson Söderman också idéer.

– Det vore bra om man kunde synka mySwecon med CareTrack för en mer detaljerad information. Nu ser vi exempelvis bränsleförbrukningen på varje maskin, men inte i detalj hur maskinen körs.

Ännu mer lättbegripligt

Något som inte alls är omöjligt, enligt Lovisa Paulsson, projektledare för mySwecon.

– Det är möjligt och vi kan gå den vägen, om det finns en efterfrågan. Vi jobbar redan lite åt det hållet, genom att visualisera bränslekonsumtion, drifttimmar och annan maskindata på ett mer lättbegripligt sätt.

Att enkelt uppdateras om maskinernas status via mySwecon är en stor hjälp för Anders Eriksson Söderman, men det ersätter inte behovet av att vara fysiskt på plats.

– En eller två dagar i veckan är jag ute på olika arbetsplatser. Det är viktigt att informera sig på plats och vara tillgänglig för både kunden och medarbetarna.

Björn Gladh är maskinförare på Markresurserna i Sala och en av företagets användare av mySwecon.


FAKTA mySwecon

  • mySwecon lanserades våren 2019. Det är en kostnadsfri kundportal där en rad digitala tjänster samlas. Den ger bland annat en tydlig översikt över maskinparken, säger till när det är dags för service och fungerar som en digital maskinpärm.
  • Den senaste nyheten är att det går att spara egna pdf-domument i mySwecon, exempelvis brandskyddsdokument, så att allt samlas på ett och samma ställe.
  • Tjänsten utvecklas i dialog med kunderna. I dagsläget har mySwecon cirka 1 900 användare och ungefär 11 500 maskiner är anslutna.
  • Det är lätt att komma igång med mySwecon. Kontot aktiveras med det kundnummer du har och inloggning sker med bankID.

    Läs mer på www.swecon.se/myswecon

Kontakt

Fredrik Rigö

Chef Marknadskommunikation

Telefon: +46105563462