pressrelease

Svensk version av Volvo L45F och L50F är värda att vänta på

26 nov. 2008

Även om lokala handlare lockar med snabb leverans av maskiner från Europa, så är Volvo L45F och L50F värda att vänta på.
- Det är inte alls samma maskiner och går inte att modifiera till svensk standard, säger Robert Nilsson, produktspecialist på Swecon.

Redan vid årsskiftet släpps nya L45F och L50F på den europeiska marknaden. I Sverige dröjer lanseringen till sommaren eftersom Swecon väntar in "rätt" variant av L45F/L50F, det vill säga de med en topphastighet på 42 km/h. De båda hjullastarna är mycket efterlängtade och fyller ett tomrum efter L50E som utgick i början av året.

- Många har väntat länge på de här nya maskinerna, säger Robert Nilsson.
Risken är att somliga inte orkar vänta och nappar på lokala handlare som säljer de europeiska 20km/h-varianterna av L45F och L50F. Som lockas av det lägre priset och av svävande besked som att "det är bara att lämna in den på Swecon senare, om du vill modifiera den till svensk standard".
- Att ändra topphastigheten på en maskin som är byggd för 20 km/h är helt uteslutet för oss, säger Robert Nilsson.

Dubbla farten

Skillnaderna på de europeiska och svenska versionerna av L45F och L50F är nämligen stora. Det beror på att den svenska marknaden är mer krävande än exempelvis den tyska, där maskinerna huvudsakligen är hyresmaskiner. Här är några av de viktigaste skillnaderna:

+ De svenska maskinerna får en helt ny drivlina, de europeiska får den befintliga drivlinan som används i L40B och L45B.
+ De svenska maskinerna toppar 42 km/timmen, de europeiska bara 20 km/timmen.
+ De svenska maskinerna bromsar på alla fyra hjul, de europeiska bara på bakaxeln.
+ De svenska maskinerna manövrerar hydrauliken med hjälp av små servospakar liknande L60F och större, de europeiska med en enda multispak.

- Dessutom kommer vi att se till att maskinerna på den svenska marknaden får mer utrustning som standard, bland annat spakstyrning CDC, Comfort Drive Control och lastarmsfjädring, BSS, säger Robert Nilsson.

L45F
Tjänstevikt (kg): 8650
Motoreffekt (kW): 74
Skopa, brytkraft (kN): 66
Tipplast, rakt (kg): 5800
Tipplast, 40° (full) sväng (kg): 5000

L50F
Tjänstevikt (kg): 9430
Motoreffekt (kW): 85
Skopa, brytkraft (kN): 74
Tipplast, rakt (kg): 6900
Tipplast, 40° (full) sväng (kg): 5900

För mer information, kontakta:

Fredrik Rigö
Chef Marknadskommunikation
Swecon Anläggningsmaskiner
Tel: 016-42 95 22
E-post: fredrik.rigo@swecon.com

Webbplats: www.swecon.se

Fler högupplöstabilder finns i Volvo CE:s Bildgalleri

 


Kontakt

Fredrik Rigö

Chef Marknadskommunikation

Telefon: +46105563462