mySwecon hos Swerock i Helsingborg

Hos Swerock i Helsingborg började det hela med att de ville ha tillgång till reservdelskatalogerna digitalt, det var så de fick nys om mySwecon. Fredrik Pålsson berättar mer om hur de använder Swecons digitala assistent.


– I dag grupperar vi maskinerna utifrån ansvarsområde och vi har så smått börjat ge maskinförarna tillgång till ”sin” maskin i mySwecon så att de till exempel kan se bränsleförbrukning och servicehistorik. Vi kommer också att använda oss av möjligheten att föra loggbok på äldre maskiner och av andra fabrikat än Volvo.

Vad vinner ni på att använda mySwecon?

– mySwecon ger oss en snabb överblick över maskinerna och vi sparar tid. Framför allt tack vare att vi kan följa service- och reparationshistoriken på maskinen istället för att behöva leta igenom gamla fakturor.

Rekommenderar du andra att prova?

– Ja, man har helt klart nytta av mySwecon. Dessutom upplever vi att de som utvecklar produkten lyssnar på oss som användare för att utveckla tjänsten ytterligare.

Över 1 000 användare kan väl inte ha fel, eller hur?

Den digitala assistenten mySwecon underlättar arbetet och vardagen för maskinägare och lockar allt fler användare, över 7 000 Volvomaskiner i Sverige och Tyskland (augusti 2020) är nu uppkopplade mot mySwecon. Det som uppskattas mest är möjligheten till överblick över maskinparken och att kunna hitta sina dokument på ett och samma ställe. I sitt grundutförande är mySwecon dessutom helt kostnadsfritt för kunden. Och nu bjussar assistenten på ännu fler finesser:

  • Som användare kan du nu addera kommentarer och bilder till dina maskiner. Ett utmärkt sätt att föra anteckningar om när det behöver bytas olja till exempel, anteckningar som även dina kollegor kan ta del av.

  • I mySwecon kan du nu söka på felkoder (gäller grävare i E-serien än så länge). Istället för att ringa din närmsta Sweconanläggning för att klura ut vad felkoden innebär får du en rekommendation om vad du bör göra, direkt i mySwecon.
  • Var är maskinerna just nu? Med mySwecon kan du nu se alla dina maskiner på en och samma karta. Har det blivit strul med en maskin och du behöver köra en annan till platsen? Nu ser du enkelt vilken av dina andra maskiner som är närmast. Kartan ger även information om när det är dags för service och var du hittar närmaste Sweconanläggning.
  • Allt fler uppdragsgivare kräver att få se miljödeklarationen på din maskin. Inga problem – nu har du även den direkt i mySwecon (gäller maskiner köpta av Swecon.

Tjänsten mySwecon kan användas av alla maskinägare, enda förutsättningen är att kunden har ett kundnummer hos Swecon. Via sajten myswecon.swecon.se kan kunden snabbt registrera sig med sitt kundnummer och verifiera sig med sitt bankID. Tack vare maskinens inbyggda system får kunden sedan tillgång till en rad viktig data, på sin dator eller i telefonen, som ger en god överblick. Utvecklingen har skett i samarbete med Swecons kunder och information som är väsentlig för effektivitet och lättillgänglighet har prioriterats.


mySwecon - din digitala assistent på jobbet

Läs mer om mySwecon