Nya dumpern Volvo A45 en win-win-affär
08 dec. 2025
Volvo CE:s nya dumperserie visades på Bauma tidigare i år och i maj hade de nya maskinerna svensk mässpremiär på Swecondagarna i Stockholm. Månaden senare hade VSM Entreprenad köpt två nya Volvo A45 till förstärkningen och utbyggnaden av en damm för Bolidens gruva i Garpenberg.
– Den första dumpern var en utökning av maskinflottan på plats som bestod av bergtruckar. Nästan omedelbart kom det önskemål om att byta ut en av truckarna till ytterligare en A45:a. Och så blev det, det är bra både för företaget och för de som kör, säger Staffan Haglund.
"Jäkligt bra"
Det är något som maskinföraren Anders Blomkvist gärna vittnar om, som bytte från en äldre bergtruck till nya A45.
– Maskinellt går den bra och hytten är ju jäkligt bra att jobba i. Jag gillar också att dörren flyttats fram, det är en klar förbättring.
Han har ingen större lust att byta tillbaka till bergtrucken.
– Nej, det skulle vara som att backa tillbaka tiden 70 år. Maskinellt och komfortmässigt är skillnaden enorm.
Även vd Staffan Haglund fick tillfälle att provköra nya Volvo A45 när den andra dumpern levererades från Swecon i Eskilstuna.
– Jag är absolut ingen dumperexpert, men jag kunde snabbt konstatera att den är väldigt lättkörd och har en fantastiskt bra förarkomfort.
Nu är nya dumperserien komplett
I den nya dumperserien blev Volvo A35, A40, A45 och den helt nya modellen A50 leveransklara i våras. I sista kvartalet kom A25, A30 och A60 för att göra serien komplett.
– Kunderna kommer verkligen att uppleva att det är en ny serie med många förbättringar, säger Mikael Nordell, produktchef hjullastare och dumper på Swecon, och pekar bland annat på den nya hytten.
Just hytten är större än föregångaren, men känns ännu rymligare och modernare tack vare stora fönster och att många reglage och knappar samlats till Co-Pilots display.
Andra viktiga förbättringar är:
- Ökad lastkapacitet och bränsleeffektivitet ger bättre produktivitet.
- Fjädringssystem som ger enastående stabilitet under körning. Gashydraulfjädring fram är standard.
- Konstruktionen är designad för att minimera stilleståndstid och totala ägandekostnader.
- Enkel och snabb service för korta stillestånd.
- Elektronisk arkitektur som möjliggör framtida utveckling och kommunikationsmöjligheter.
Viktiga detaljer
Mikael Nordell pekar även på de små, men ändå viktiga, förändringarna.
– Den mer sluttande motorhuven ger en bättre sikt. Den nya växelspaken förenklar körningen och HD-backkameran, som nu är standard, ökar säkerheten. Till trivseln bidrar nya smarta förvaringsutrymmen samt kyl- och värmefack för mat och dryck. Insteget över framskärmen upp till plattformen vid hyttdörren har punktbelysning och det finns även under backspeglarna, i fronten, vid servicepunkterna och i motorhuven. Ja, listan kan göras lång.
VSM Entreprenad, som sedan 2018 ingår i Bellman Group, har nära 200 entreprenadmaskiner. Av dessa är ett 30-tal Volvo-dumprar, varav fem nya köpts in under 2025.
– Vi har provat andra fabrikat på dumpersidan, men Volvo är överlägsna. Så enkelt är det, säger Staffan Haglund.
Senaste nyheterna om dumprar
- 08 dec. 2025 | blog_post
- 13 nov. 2025 | news
- 05 maj 2025 | news
-
09 apr. 2025 | pressrelease
Volvo Construction Equipment presenterar världens första eldrivna ramstyrda dumprar
-
03 feb. 2025 |
Stål med låga koldioxidutsläpp i Volvos serietillverkade dumprar