Volvo L25 Electric gör två maskiners jobb på Euromaint
12 maj 2025
Euromaint är landets ledande företag när det gäller underhåll av järnvägsfordon. Årsomsättningen landar på cirka 1,7 miljarder kronor och företaget har ett nät av verkstäder från Malmö i söder till Luleå i norr.
I Sundsvall jobbar ett tiotal reparatörer med underhåll och reparation. Det mesta är kontraktsbundet och bland kunderna finns både företag inom person- och godstransporter. På verkstaden i centrala Sundsvall, alldeles intill Resecentrum, fanns fram till i höstas en cirka 40 år gammal Volvo L30 som behövde ersättas.
– Jag kontaktade Skanska Rental och hade vissa krav: lastmaskinen skulle kunna lyfta tre ton och 1 800 kilo långt ute på gafflarna. Dessutom skulle den vara kompakt och smidig, säger Mikael Sjölander.
Två affärer blev en
Hjullastaren behövs för lossning och lastning utomhus, bland annat av hjulaxlar som väger omkring 1 300 kilo. Samtidigt ville Mikael Sjölander titta på ett alternativ till den gamla eltrucken som användes inomhus för pallhantering.
– Det var egentligen två affärer, men på Rental tipsade de om Volvo L25 Electric som ett alternativ till båda maskinerna.
Rental testade om maskinen klarade Mikael Sjölanders krav på lyftförmåga. Det var inga problem. Därefter fick de maskinen på prov till verkstaden och Stefan Hörnfeldt, knuten till Swecon på konsultbasis för att främja elektrifieringen av entreprenadbranschen, hade en genomgång av L25 Electric med personalen.
"Klockrent"
– Nu har vi haft maskinen i snart ett halvår och det fungerar klockrent. Den är tyst, ren, kompakt och kraftfull. Kort sagt, den motsvarar alla förväntningar och lite till, säger Mikael Sjölander och fyller på med ytterligare fördelar.
– I leasingavtalet ingår även service av Swecon. Det är tryggt och smidigt.
Att L25 Electric klarar två maskiners jobb gör dessutom affären ekonomiskt fördelaktig.
– Driftkostnaden på den gamla hjullastaren blev med åren hög. Diesel är dyrt och 15 liter motorolja vid varje service kostar också. Dessutom åkte man alltid på någon eller ett par reparationer om året.
Mikael Sjölander tystnar ett tag och fortsätter.
– Jag ser inga nackdelar med L25 Electric. Den kräver ett lite annorlunda körsätt, men det lär man sig snabbt.
Senaste nyheterna om eldrivet
- 12 maj 2025 | blog_post
-
09 apr. 2025 | pressrelease
Volvos uppdaterade kompakta elmaskiner ger förbättrad drifttid
-
09 apr. 2025 | pressrelease
Volvo Construction Equipment presenterar världens första eldrivna ramstyrda dumprar
-
27 mars 2025 |
Bonus för maskiner och tunga fordon med nollutsläpp i entreprenader
-
19 feb. 2025 | pressrelease
Uppdaterade Volvo EC230 Electric är laddad för en hel arbetsdag