Volvo Penta-motorn från Swecon gav väghyveln nytt liv
26 juni 2025
Hans företag, Maskin och Energi i Enköping, har specialiserat sig på vägslåtter. Med de specialutrustade maskinerna – tre hjullastare med Slagkraft-aggregat, en självgående vägslåttermaskin, traktor med räckesklipp, två radiostyrda slåttermaskiner för slänter samt en Nordverk väghyvel med frontaggregat och kran med klippaggregat – ansvarar de för röjningen av drygt 500 mil väg.
– Det är mest större vägar, riksvägar och motorvägar, men vi slår även kommunala och privata vägar. Det är full spruta från maj till oktober, då går maskinerna hela tiden.
Och då behövs väghyveln. Problemet var att det nya avtalet, som trädde i kraft vid årsskiftet, hade ett nytt skall-krav när det gäller maskinernas utsläpp. Ett krav som den gamla väghyveln från 80-talet inte klarade.
Olika alternativ
Måns Ottosson övervägde en rad alternativ. En ny begagnad väghyvel skulle kosta ett par miljoner kronor och måste dessutom behöva specialutrustas. Nej, det var för dyrt. Han testade möjligheten att sätta in en lastbilsmotor, men det visade sig vara alldeles för komplicerat att anpassa till väghyvelns elsystem och funktioner.
– Då kontaktade jag Swecon och kom i kontakt med Sören Johansson.
Just då var Swecon på väg att bli återförsäljare för Volvo Penta industrimotorer – som Sören Johansson nu är produktchef för – och han hade lösningen för Måns.
– Många vet inte om att Volvo Pentas industrimotorer är väldigt flexibla och kan anpassas till olika maskiner och växellådor, säger Sören Johansson.
Stark nog?
Ändå var Måns Ottosson lite tveksam. Den gamla sexcylindriga motorn skulle bytas mot en fyrcylindrig Volvo Penta – en femliters TAD 572 VE – på 250 hästkrafter. Skulle den vara stark nog?
– Så här i efterhand måste jag erkänna att jag var fel ute. Volvo Penta-motorn är både piggare och mer bränslesnål än den gamla motorn. Jag har inga konkreta siffror, men min uppskattning är att Penta-motorn drar cirka 15 procent mindre bränsle än den gamla.
Så när en ny vägslåttersäsong nu börjar, är det med en väghyvel som – likt en hjärtpatient – fått ett nytt liv med en bättre och starkare motor. Måns Ottosson är mycket nöjd.
– Det känns jäkligt bra! Nu har jag en väghyvel som klarar både dagens och morgondagens miljökrav, och det till ett pris som är mycket lägre än något annat alternativ.
Senaste nyheterna om industrilösningar
- 26 juni 2025 | blog_post
-
13 juni 2025 | blog_post
Frölén Kross bygger en stark helhet med Volvo CE, Penta och Swecon
- 17 apr. 2025 | blog_post
- 03 okt. 2024 | pressrelease
-
01 mars 2024 | pressrelease
Swecon öppnar affären som auktoriserad återförsäljare för Volvo Penta Industri