news

Varför vi behöver tänka bortom batteridrift

22 okt. 2025

Kapplöpningen mot en utsläppsfri bygg- och anläggningsindustri är igång, och elektrifiering leder vägen. Men Mats Sköldberg, teknikchef på Volvo Construction Equipment, menar i denna artikel att enbart batterielektriska maskiner inte kommer att räcka. För att verkligen förändra branschen kommer en blandning av olika tekniker att behövas.

Anläggningsbranschen spelar en viktig roll i samhället. Den driver ekonomisk tillväxt, skapar jobb och bygger den infrastruktur vi alla är beroende av. Med en växande befolkning och snabb urbanisering kommer efterfrågan på nya bostäder, skolor, kontor, vägar, broar och flygplatser att fortsätta öka.

Men den oundvikliga sanningen är att anläggningsbranschen bidrar med cirka 16 % av alla koldioxidutsläpp globalt.

Inte bara en lösning


Möjligheten att avsevärt minska detta koldioxidavtryck ligger inom området anläggningmaskiner, men sektorernas komplexitet kräver mer än en lösning för att passa alla. Medan vissa tillverkare lutar starkt åt batterielektriska eller vätgasbaserade tekniker, anser jag att en multiteknikstrategi är avgörande.

Varför? Eftersom detta är det enda sättet att möta kundernas olika behov beroende på deras specifika segment, marknad eller geografiska plats. Genom att anamma denna teknikens guldålder kan vi bättre tillgodose dessa behov. Att ignorera detta skulle vara ett stort misstag.

Batterielektriska maskiner är verkligen en viktig del av mixen. De har redan visat sin potential att minska CO₂ och andra skadliga utsläpp som NOx (kväveoxid och kvävedioxid) och partiklar (PM) från vår luft, vilket gör dem särskilt fördelaktiga i städer och lågutsläppszoner. Deras tystare drift och lägre vibrationer gör dem också idealiska för arbete i urban stadsbebyggelse.

Inledningsvis var mindre kompakta batterielektriska maskiner i fokus, eftersom dessa var enklast att övergå till. I takt med att batteritekniken utvecklas och kostnaderna minskar, finns det nu större grävmaskiner, hjullastare och till och med dumprar tillgängliga. Dessa maskiner används framgångsrikt inom en mängd olika tillämpningar som stadsbyggnation, lantbruk, inomhusdrift, underjordisk tunnelbyggnation samt storskaliga bygg- och rivningsprojekt.

Att enbart förlita sig på batterielektriska lösningar riskerar dock att lämna delar av vår bransch på efterkälken. De passar helt enkelt inte alla kunder, segment eller regioner över hela världen på grund av varierande behov och olika hastigheter i omställningen.

Mats Sköldberg, teknikchef på Volvo CE

Bortom batterielektriska maskiner

Nätanslutna maskiner är ett praktiskt alternativ för statiska, repetitiva uppgifter inom sektorer som avfall och återvinning. De ger oavbruten drift utan behov av tankning eller laddning – en revolution i högintensiva miljöer. Liksom batterielektriska maskiner släpper de ut noll avgaser och producerar minimalt buller, vibrationer och värme.

För vissa regioner med begränsad nätkapacitet och laddningsinfrastruktur kanske elektriska lösningar inte är rätt kraftkälla. Här är vätgasbränsleceller ett lovande alternativ som vi utforskar.

Till skillnad från batterier som lagrar sin elektricitet, så genererar bränsleceller sin egen elektricitet internt i en elektrokemisk process med lagrad vätgas. Genom att ha en blandning av både vätgas- och batterielektriska alternativ kan vi bättre anpassa oss till varierande marknads- och infrastrukturkapacitet. Det krävs dock fortfarande mycket arbete för att frigöra dess fulla potential, såsom att utveckla vätgasinfrastrukturen och säkra tillförlitliga leveranser av grön vätgas.

Även om vi vet att utsläppsfria tekniker som batterier och vätgasbränsleceller sannolikt kommer att dominera framtiden för hållbart byggande, har förbränningsmotorer fortfarande en roll att spela. Men istället för diesel kommer dessa motorer att drivas med förnybara bränslen som biodiesel, HVO (hydrogenerade vegetabiliska oljor) och till och med grön vätgas.

Tekniska framsteg innebär att vi kommer att fortsätta att göra dessa motorer ännu mer effektiva och produktiva än de redan är idag. Hybridmaskiner är en annan snabb lösning för kunder som vill minska utsläppen av växthusgaser för att nå sina hållbarhetsmål.

Utmaningen med omställningen


Att ta itu med bygg- och anläggningssektorns koldioxidavtryck är komplext och det sträcker sig långt utöver elektrifieringen av maskiner. Vi behöver en gemensam insats för att utveckla tekniken och infrastrukturen i kombination med stödjande policyer och incitament.

Det som är tydligt är att genom att investera i olika tekniker erbjuder vi lösningar som tillgodoser varje kunds unika behov idag, samtidigt som vi förbereder oss för morgondagens utmaningar. Viktigt är att denna strategi säkerställer att ingen lämnas utanför på resan mot en mer hållbar industri. Att debattera för- och nackdelar med enskilda tekniker – och investera i en medan man ignorerar de andra – berövar oss chansen att verkligen minska koldioxidutsläppen.

Tillsammans, genom innovation och samarbete, kan vi bygga en mer hållbar och motståndskraftig industri som är rustad att möta kraven i en föränderlig värld.

Mats Sköldberg
Head of Technology
Volvo Construction Equipment


Kontakt

Fredrik Rigö

Chef Marknadskommunikation

Telefon: +46105563462