Återvinning av maskindelar är en snabbt växande affär
26 nov. 2021
Swecon drog igång demonteringsanläggningen i maj 2015, långt innan återvinning blev en nyckelfaktor för hållbarhetsarbetet och cirkulär ekonomi gick från modeord till praktisk tillämpning.
Nu kanske inte 300 demonterade maskiner på sex år låter så mycket. Då ska man veta att i snitt 100 funktionsdugliga komponenter plockas från varje maskin som kommer till demontering. Varje del loggas in, rengörs, funktionstestas och – om det behövs – renoveras.
– På de flesta delar lämnar vi garanti, tre månader och uppåt. Vi ska bli svenska mästare på återvinning av maskinkomponenter, för att förverkliga den visionen måste vi fördubbla omsättningen, säger Anders Westby, logistik- och inköpschef på Swecon samt ansvarig för demonteringsanläggningen.
Ökad efterfrågan
Efterfrågan ökar stadigt. Den drivs dessutom på av att pandemin orsakat komponentbrist som ökar väntetiden på nya maskiner. Då får de äldre maskinerna köra lite längre än tänkt, med ökat behov av reservdelar.
Naturligtvis finns Volvo originaldelar, men begagnade reservdelar har blivit ett eget växande affärssegment med en lägre prisnivå.
– Flaskhalsen är tillgången på begagnade maskiner. Våra säljare på anläggningarna är viktiga för oss, de hittar lämpliga objekt i samband med nyförsäljning.
I lager finns ändå imponerande 15 000 olika begagnade och kvalitetskontrollerade komponenter, de flesta med garanti. De utvunna komponenterna säljs via Swecons anläggningar, på Blocket och på Mascus för den europeiska marknaden.
Vissa delar är mer eftertraktade än andra – som elektronikboxar, kardanaxlar, motorer, transmissioner och ventiler till hydraulsystem – och då kan kunden lämna in sitt önskemål till Swecons särskilda väntelista för begagnade reservdelar från inkommande maskiner.