pressrelease

mySwecon: Ny design med personlig profil

28 sep. 2022

– Naturligtvis har vi egna idéer, men viktigast är vad användarna tycker. Ju mer feedback vi får, desto mer kan mySwecon underlätta livet med maskiner för våra kunder, säger Pontus Jacobson, projektledare för mySwecon.

Den kostnadsfria kundportalen mySwecon, där en rad digitala tjänster samlas, lanserades av Swecon våren 2019. I dag är det ett naturligt och effektivt verktyg för drygt 2 900 kunder som anslutit sina cirka 19 000 maskiner till tjänsten.

I början fanns funktioner kopplade till maskinerna som bland annat positionering, drifttimmar, bränsleförbrukning samt servicebokning online. Med tiden har det skett en rad uppdateringar och nyligen släpptes en ny uppdaterad version av mySwecon.

Tydliga grafer

En av de stora förändringarna är den nya designen som med färg och form ger ökad tydlighet och går i linje med Swecons övriga webbtjänster som exempelvis webbplatsen. Innehållsmässigt finns också en rad nyheter som bland annat en helt ny analyssida för maskindata. På analyssidan får användaren detaljerad information och analyser kring hur maskinen används i form av drifttimmar, tomgångskörning och bränsleförbrukning, som visas i tydliga grafer.

Användaren kan dessutom själv välja vilken tidsperiod eller vilka maskiner som denne vill analysera data ifrån beroende på om maskinerna är uppkopplade med telematiksystemet CareTrack. Det går också att ange vilken typ av bränsle som maskinen har tankats med, diesel eller HVO, och vad bränslet kostar. Med denna data kan då användaren få fram bränslekostnaden för en enskild maskin eller för ett helt projekt.

Klimatavtryck och ny startsida


Utvecklingen fortsätter i oförminskad takt. I september kompletterades analyssidan med grafer för klimatavtryck i form av koldioxidutsläpp som kan visas antingen för varje enskild maskin eller för alla anslutna maskiner i flottan.

Dessutom kommer en ny startsida att utvecklas där varje användare får en ögonblicksbild av vad som är aktuellt för den egna maskinparken.

– Kunden ska snabbt kunna överblicka vad som är på gång, om någon maskin börjar närma sig service eller om något avtal ligger färdigt för signering. Det kan också vara bränsleförbrukningen eller tomgångskörningen jämfört med föregående dag samt tips om relevanta utbildningar, säger Pontus Jacobson.

Vad blir då nästa steg för mySwecon? Pontus Jacobson vet inte helt säkert.

– Vi har några långsiktiga planer för vad vi vill utveckla men som alltid är det feedbacken från våra kunder som styr vilka funktioner som vi kommer att utveckla.

Relaterad information

Se film om mySwecon


Kontakt

Fredrik Rigö

Chef Marknadskommunikation

Telefon: +46105563462