Stabilt resultat för Volvo CE under tredje kvartalet 2023
18 okt. 2023
Tillväxt i Nordamerika och stabil försäljning i Europa har säkerställt stabila resultat för Volvo CE under tredje kvartalet 2023, med tecken på en avmattning mot slutet av kvartalet. Tjänstelösningar växer i lönsamhet, med en försäljningsökning jämfört med samma period förra året – vilket visar deras ökade betydelse och Volvo CE:s fortsatta fokus på digitalisering.
Under tredje kvartalet uppgick den totala nettoomsättningen till 24 296 Mkr, en blygsam ökning från 24 238 Mkr samma kvartal föregående år. Justerat för valutakursförändringar minskade nettoomsättningen något med 4 %, varav nettoomsättningen av maskiner minskade med 5 % medan serviceförsäljningen ökade med 4 %. Det justerade rörelseresultatet uppgick till 3 733 Mkr (3 773 Mkr 2022) motsvarande en justerad rörelsemarginal på 15,4 %.
Prestera och transformera
Under det tredje kvartalet presenterades företagets första batterienergilager för större elektriska maskiner som grävmaskinen EC230 Electric. För att möjliggöra högeffektsladdning av elmaskiner på avlägsna platser, där tillgången till en stabil nätanslutning är begränsad, är energilagret nu i drift hos en kund i Sverige. Volvo CE utökade också tillgängligheten av den elektriska grävmaskinen EC230 Electric till kunder på ytterligare nyckelmarknader i Europa.
Samtidigt i Nordamerika invigde företaget ett nytt innovationscenter för att tillhandahålla utbildning för tekniker inom tung diesel- och eldriven utrustning, maskinstyrningsteknik, anslutningsmöjligheter och produktivitetstjänster.
Melker Jernberg, vd för Volvo CE, säger: "Vi har presterat bra detta kvartal i en utmanande ekonomisk omvärld samtidigt som vi fortsätter att driva den långsiktiga omställningen mot mer effektiva och hållbara bygglösningar. Att bibehålla denna stabila prestanda är en avgörande faktor som hjälper oss att leda vägen i transformeringen av vår bransch."
Marknadsutveckling
För att säkerställa ett stabilt resultat detta kvartal, växte den nordamerikanska marknaden med 10 % hittills i år, med stöd av fortsatta stora infrastrukturprojekt och starkt kommersiellt byggande som uppväger en svagare bostadssektor. Samtidigt avtog marknaden i Europa något på grund av försvagade makroekonomiska utsikter och stigande räntor, men höll fortfarande en blygsam tillväxt på 4 %.
Marknaden i Sydamerika sjönk med 25 % på grund av låga investeringsnivåer i Brasilien och lågt företagsförtroende hos kunderna. Samtidigt försvagades den kinesiska marknadens efterfrågan avsevärt jämfört med förra året med en minskning på 40 %, till stor del orsakad av minskade fastighetsinvesteringar. På andra asiatiska marknader har det skett en ökning av efterfrågan i Indien, Japan och Mellanöstern, uppvägt av en lägre marknad i Sydkorea och Indonesien, vilket resulterat i en stadig utvecklingstakt på 3 %.
Under kvartalet minskade de globala leveranserna med 21 % tack vare en avmattning i Brasilien och Kina samt utbudsutmaningar i Europa, samtidigt som nettoorderingången också minskade med 27 %. Detta drevs till stor del av lägre efterfrågan i Kina och försiktighet i Europa. Nordamerika ger dock viss styrka med en ökning av leveranserna med 33 % och ett ökat orderintag på 196 %.
Tabell 1. Volvo Construction Equipment, nettoomsättning per marknadsområde, i miljoner svenska kronor (SEK).