Tjänster

Connected Load Out

Förbättra och optimera din laddningsprocess genom att digitalisera hela flödet - från lastningsorder till lastkvitto. 

Hur det fungerar

Connected Load Out är en molnbaserad produktivitetstjänst designad för att förbättra effektiviteten i utlastningsprocessen i ett stenbrott. Tjänsten är tillgänglig för Volvo hjullastare med Load Assist och vågsystem (On-Board Weighing) eller Volvo grävmaskiner med Dig Assist och vågsystem (On-Board Weighing). 

  • 1

    På platskontoret

    Den lättanvända webbapplikationen ger platskontoret full kontroll över utlastningsprocessen i realtid via Office Portal. Platskontoret kan lägga digitala arbetsordrar direkt från den digitala instrumentpanelen. Alla historiska lastdata är också tillgängliga och kan filtreras och visas på valfritt sätt för att underlätta förbättringar och öka lönsamheten.

     
  • 2

    I lastaren

    Föraren i lastaren får full överblick över ordrarna direkt från Volvo Co-Pilot-skärmen, och med ett enda klick kallas lastbilschauffören fram för lastning. När lastningen är klar kan lastbilen dirigeras vidare från Volvo Co-Pilot och ett digitalt lastkvitto laddas upp omedelbart till Office Portal och i lastbilschaufförens app.

  • 3

    I lastbilen

    Lastbilschaufförer kan lägga digitala ordrar direkt till anläggningen via appen VCE Connected Load Out. Ordern samt en förväntad ankomsttid är omedelbart synlig i Volvo Co-Pilot och Office Portal. Lastbilen checkas in automatiskt vid ankomst och kommer att få ett meddelande från lastaren när det är dags att lasta. Efter avslutad lastning laddas lastkvittot upp automatiskt i appen.

All fakta i handen

Utnyttja data från utlastningsprocessen för att optimera materialflöde samt maskinutnyttjande och öka därigenom produktionen. Alla data finns tillgängliga för dig via en instrumentpanel i Office Portal, som kan anpassas efter dina behov. Den här lösningen kommer att minimera tiden som läggs på administration för att hantera ordrar och kvitton på papper och kommer att optimera flödet för att prioritera de inkommande lastbilarna samt utnyttjandet av lastarna.

Connected Load Out Office Portal på en laptop

Huvudsakliga fördelar

  • Planera i förväg och utnyttja fordonsparken mer effektivt för att minska bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen. 

  • Minska stressen, risken för fel och körtiden. 

  • Digitalisera flödet av arbetsordrar och lastkvitton för att minimera tiden som läggs på administration. 

  • Visualisera processen med tydliga instrumentpaneler och rapporter som kan skapas enkelt. 

Varför Connected Load Out?

Förbättra verksamheten

Genom att effektivisera utlastningsprocessen ökar du lönsamheten – även små förändringar i en mycket repetitiv process ger med tiden stora besparingar.

Övervaka produktionen i realtid

Genom Connected Load Out Office Portal får du tillgång till produktionsinformation i realtid, vilket möjliggör förbättrad planering och datadrivet beslutsfattande. Tillgången till informationen ger platsledningen fullständig insyn i verksamhetens resultat. Alla intressenter har tillgång till uppgifterna, vilket bidrar till att samarbetet stärks genom hela arbetsprocessen.

Hej då papper

Med hjälp av en helt digitaliserad process minskas pappersarbetet. Resultatet är ökad precision, mindre tidsåtgång för administration och lägre resursanvändning.

Förbättrad arbetsmiljö

Den helt digitaliserade interaktionen mellan platsledning, maskinoperatörer och lastbilschaufförer gör det möjligt att skicka ordrar och lastkvitton automatiskt och säkert från hytten utan att papper behöver överlämnas eller att radiokommunikation behövs. Detta ger en förbättrad arbetsmiljö, färre kommunikationsfel och ökad säkerhet på arbetsplatsen.


Fördelar per roll

  • För chefer och platsledningen

    • Få en tydlig överblick över hela utlastningsprocessen i realtid i Office Portal. 

    • Möjlighet att smidigt extrahera, visa och filtrera historiska data för att analysera utlastningsprocessen, göra förbättringar och öka lönsamheten.

    • Maximera genomströmningen av lastbilar, minska antalet fel, köer och det administrativa arbetet. 

    • Maximera utnyttjandet av fordonsparken genom att planera och agera proaktivt. 

    • Skicka snabbt arbetsordrar direkt till maskinerna på arbetsplatsen.  

    • Intuitivt och lättanvänt gränssnitt som styrs från ett webbläsargränssnitt på vilken bärbar dator eller surfplatta som helst i världen.

  • För maskinföraren

    • Mindre administration och ökat fokus på att lasta. 

    • Digitaliserade arbetsordrar och lastkvitton. 

    • Bättre möjlighet att planera arbetet och minskad stress. 

    • Optimerad körtid. 

    • Färre kommunikationsfel och fellastningar.

  • För lastbilschauffören

    • Ett smidigt och intuitivt sätt att lägga ordrar. 

    • Överblick över hela processen i appen, från order till kvitto. 

    • Automatisk incheckning på platsen.

    • Ingen risk för fellastning eller kommunikationsfel – du får rätt last varje gång. 

    • Digitaliserade arbetsordrar och lastkvitton.

Välj ditt alternativ

Connected Load Out erbjuds i två olika paket, Connected Load Out Entry och Connected Load Out Flow. Connected Load Out Entry kopplar samman lastaren och platskontoret. Connected Load Out Flow ger den extra fördelen att även lastbilschauffören ansluts via appen, som kan nås med en mobilenhet.

Kontaktperson