blog_post

mySwecon minskar krånglet och stressen på VSM Entreprenad

03 feb. 2022

Trots sina 50 år har Mats Persson snart 40 års branschvana. Redan som 13-åring i Söderhamn började han jobba extra på entreprenadföretaget Bengt G Erikssons åkeri och körde såväl grävmaskin och lastmaskin som dumper.

– Det var ju lite annorlunda på den tiden, skrattar Mats som sedan sju år tillbaka är serviceansvarig på VSM Entreprenad, något som han tidvis varvar med att vara projektledare.

– Och så är jag månskensbonde på fritiden. Jag har föräldragården kvar utanför Söderhamn och har lite köttdjur.

Som serviceansvarig på VSM minns han hur det var innan mySwecon, när bokning av service många gånger innebar att sitta i telefonkö. Ibland utfördes heller inte servicen i tid. Därför var introduktionen av mySwecon våren 2019 mycket välkommen. Att VSM Entreprenad skulle ansluta till den nya och kostnadsfria tjänsten var mer eller mindre självklart. Året innan hade nämligen syskonföretaget Bellmans Åkeri & Entreprenad, som också ingår i Bellman Group, ingått i testgruppen för mySwecon.

– Per Björklund på Bellmans var mycket nöjd med mySwecon och själva såg vi naturligtvis också fördelarna, säger Mats Persson.

Enklare vardag med mySwecon


Vardagsarbetet har sedan dess blivit mycket enklare för Mats som serviceansvarig för VSM:s maskiner varav 36 stycken Volvomaskiner är uppkopplade.

– Ja, 90 procent av all service bokar jag via mySwecon. De övriga bokar jag in i samband med att jag har andra ärenden med Swecon, exempelvis en reparation.

VSM vill, liksom många andra, ha service utförd på fredagarna, då maskinerna ändå vanligtvis står stilla. Därför är Mats ute i god tid.

– Jag har ett Excel-ark med alla maskiner som jag själv skapat. I det kan jag planera en månad i förväg, uppskatta varje maskins körtimmar den närmaste tiden och boka in service i mySwecon precis när det behövs.

Mats Persson är inte bara en aktiv användare, han gör även sin röst hörd och kommer med förslag på förbättringar. 

– Lovisa Paulsson och de andra på Swecon ska ha beröm, de är lyhörda och har utvecklat mySwecon mycket sedan starten. Det hindrar inte Mats från att tipsa om nya förbättringar. 

– I dagsläget ser jag de totala drifttimmarna på varje maskin. Det vore toppen om man även kunde få se drifttimmarna per dag.

Fakta om mySwecon

  • mySwecon lanserades våren 2019. Det är en kostnadsfri kundportal där en rad digitala tjänster samlas. Den ger bland annat en tydlig översikt över maskinparken, säger till när det är dags för service och fungerar som en digital maskinpärm.
  • Den senaste nyheten är att det går att spara egna pdf-domument i mySwecon, exempelvis brandskyddsdokument, så att allt samlas på ett och samma ställe.
  • Tjänsten utvecklas i dialog med kunderna. I dagsläget har mySwecon närmare 2 000 användare och cirka 12 000 maskiner är anslutna.
  • Det är lätt att komma igång med mySwecon. Kontot aktiveras med det kundnummer du har och inloggning sker med bankID.

Läs mer på www.swecon.se/myswecon


Kontakt

Fredrik Rigö

Chef Marknadskommunikation

Telefon: +46105563462