news

Jakten på kostnader – en succé för Bottnia Kross

10 jul 2015

De har minskat sina bränslekostnader med 500 000 kronor, halverat tomgångskörningen och samtidigt ökat produktionen med 15 procent. Bottnia Kross i Gällivare jagade kostnader och effektivitet och bestämde sig för att ta hjälp av Swecon.

Bottnia Kross håller till i Aitikgruvan i Gällivare och har i det projektet investerat 60 miljoner kronor i maskiner och krossanläggningar. Företagets vd, Bror Lövbrand, drog igång verksamheten som 18-åring 1968 och enligt honom finns det ett tydligt mål och fokus med verksamheten.

– Vi vill göra allt för att skapa en arbetsplats som är ett föredöme inom krossbranschen. Vårt fokus är att leverera kvalitetsmaterial med god kostnadskontroll samt att verka för bra säkerhets- och miljöprestanda, säger han.

Optimerar arbetsplatsen

För drygt ett år sedan började företaget fundera över vad de som företag kunde göra för att optimera arbetsplatsen. Kunde de bli mer effektiva? Var kunde de i så fall spara pengar? Och kunde det vara idé med en utbildning för förarna?

– Som delägare i företaget jagade jag ju kostnader, säger Daniel Oderstål. Tidigare hade jag arbetat i skogen där det hela tiden handlade om att få ut så mycket som möjligt av varje liter diesel. I den här branschen märkte jag att det var raka motsatsen, här låg man verkligen efter och medvetenheten fanns inte alls på samma sätt. Tillsammans med vår duktiga personal känns det mycket stimulerande att fortsätta i den här riktningen.

Bad om utbildning

Att minska kostnaderna är i dag det enda sättet, enligt Daniel Oderstål, att tjäna mer pengar. Och i jakten på kostnader kontaktade han Swecons demonstratör Jan Granström. Bottnia Kross, som har serviceavtal med Swecon på alla sina maskiner, anlitade honom för att göra en arbetsplatsoptimering och för att utbilda förarna i Eco Operator. Det handlade bland annat om att koppla på automatiskt motorstopp på maskinerna för att minska tomgångskörningen, att lära sig hur man fyller skopan bäst och hur man väljer rätt växelläge.

– Dessutom har en del av företagets befintliga skopor, som var för stora, bytts ut mot skopor som är bättre anpassade till maskin och material, förklarar Jan Granström och konstaterar: – Där har vi kanske gjort den absolut största besparingen.

Ökade produktionen

Det kan låta som mindre justeringar men enligt Daniel Oderstål har för- ändringarna gett stora resultat. Bland annat färre timmar på maskinerna vilket förlänger livslängden samt mindre tomgångskörning.

– Jag lovade en mindre bonus till alla chaufförer förutsatt att vi lyckades landa under 30 procent när det gäller tomgångskörning, berättar han.

Och visst blev det bonus. Tomgångskörningen minskade från runt 35 procent, på såväl grävmaskin som hjullastare, till 18 procent. Bränslekostnaderna minskade med 500 000 kronor på ett år samtidigt som produktionen ökade med 15 procent.

– Det roliga är att trots att vi har sänkt dieselkostnaderna jättemycket så har vi ändå ökat produktionen. Det har, tror jag, med körteknik att göra, menar Daniel Oderstål och fortsätter:

– Nu är det sällan det står en maskin här och kör på tomgång när den inte används. Ska en förare åka och tanka sin maskin så fyller man en skopa som ändå ska åt samma håll, förklarar han.

De pengar Bottnia Kross har lyckats spara återinvesteras i miljön, bland annat i förbättrade dammbekämpningsåtgärder kring företagets anläggningar.

Fortsätter utbilda

Det blev en lyckad jakt, jakten på kostnader och Jan Granström, likt Bottnia Kross, är nöjd:

– Det har varit inspirerande att vara med från start i detta projekt. Det roligaste har varit att kunna läsa av analysresultatet som förarna presterat.

Men än, menar Jan Granström, finns det saker kvar att ändra på när det till exempel gäller logistik, skopor och däck. Inte heller Daniel Oderstål är riktigt nöjd än.

– Vi kommer fortsätta att ha utbildningar kontinuerligt. Vi har förstått att det verkligen handlar om att se helheten, att använda maskinen på rätt sätt.


FAKTA BOTTNIA KROSS I AITIKGRUVAN

Maskiner:

• Volvo L350F, 2015
• Volvo L350F, 2011
• Volvo L250H, 2015
• Volvo L250G, 2014
• Volvo L250G, 2011
• Volvo L220F, 2007
• Volvo L70, 1995
• Volvo EC480DL, 2014

 Kross och sorteringsverk*:

• Larvkross typ 15-11, 2011.
• Larvkross Jonsson typ L6800, 2011
• Larvkross dubbelkross typ 1208-5500, 2015
• Larvkross dubbelkross typ 1208-4800, 2013
• Larvburen grovsorterare Jonsson L1632, 2014
• Hjulburen produktionssikt. W340, 2011

*Levererade av Jonsson & Söner, med Volvo Industrimotorer


Kontakt

Fredrik Rigö

Chef Marknadskommunikation

Telefon: +46105563462