Dumpern blev en mobil tippstol på stålverket
06 apr. 2016
Uddeholms AB i Hagfors är världsledande när det gäller tillverkning av höglegerad verktygsstål. Och en avancerad tillverkning kräver förstås avancerade maskinlösningar. Uddeholms behov resulterade i en helt ny applikation för en Volvo A40G dumper: att vara transportör av upp till 40 ton tunga elektroder av stål.
– Det kändes som en chansning och när jag såg maskinen första gången tänkte jag ”Vad har vi gett oss in på?” Men det blev en perfekt lösning, säger Pär Eriksson på Uddeholms AB.
Uddeholms AB dominerar inte bara näringslivet i Hagfors och Värmland med sina 850 anställda. Bolaget är dessutom en dominant när det gäller tillverkning av högkvalitativt verktygsstål med olika egenskaper. Varje år tillverkas cirka 70 000 ton verktygsstål, varav 95 procent exporteras över hela världen och används som industriverktyg för tillverkning av elektronik, vitvaror, plastförpackningar eller till fordonsindustrin.
Att ”koka stål”, som de anställda kallar det, är betydligt mycket mer komplicerat än det låter. Enkelt uttryckt bygger tillverkningen på järnskrot som sorteras efter olika kvaliteter. Sedan skrotet smälts ner skickas prover till bolagets laboratorium som analyserar smältan och skriver ”recept” på de olika legeringar som ska blandas in för att stålet ska få just de egenskaper som önskas, exempelvis hög värmebeständighet eller korrosionströghet.
Nya lösningar krävdes
En viktig del i tillverkningskedjan är ESR-ugnarna, där ESR står för elektroslaggraffinering. Det innebär att stålet smälts om ytterligare en gång i en kontrollerad atmosfär där stålämnena görs om till elektroder som kan väga upp till 40 ton. Det här är en process som gör stålet extra rent, vilket är nödvändigt för att få fram de kvaliteter som kunden önskar.
Tidigare användes traverser och särskilda tippstolar för att transportera och resa upp elektroderna. Vid en ombyggnad förra året ersattes en tippstol med en ugn, vilket krävde nya lösningar.
Pär Eriksson – ansvarig för Gemensam service där transporter, bygg och verksområdet ingår – var med i den särskilda projektgrupp som skulle lösa problemet.
– Ganska snabbt kom vi in på möjligheterna att skaffa en mobil tippstol. Vi har ju erfarenhet av Swecon sedan tidigare, bland annat när det gäller hjullastare, så vi kontaktade säljaren Rickard Nilsson och hörde om han hade några idéer.
Studier på plats
Volvos dumprar används i många applikationer, men att bygga om en A40G till en mobil tippstol var något helt nytt. Både Swecon och CeDe Group, experter på ombyggnader, var på plats i Hagfors för att förstå verksamheten och behoven.
I höstas fick en delegation från Uddeholm AB besöka CeDe Group i Malmö och se den ombyggda dumpern före leverans.
– När jag såg den stora dumpern blev jag lite chockad. Vad har vi gett oss in på!? Tänkte jag, säger Pär Eriksson och skrattar.
Inte ett klagomål
Ja, för i mitten av december levererades maskinen till Uddeholm och sedan dess har det gått i kontinuerligt treskift med transporter av stålelektroder från elektrodverkstaden till ESR-ugnarna. I grunden finns den starka, robusta och samtidigt smidiga dumpern. Men den ombyggda A40G saknar korg och har en förlängd och förstärkt ram.
Fjärrstyrd hydraulik och gripklor gör att elektroden kan resas upp i vertikal position. En specialdesignad distans gör att det går att lasta elektroder av olika längd. Och utfällbara stödben gör maskinen stabil.
– Jag har inte hört ett enda klagomål, det tolkar jag som ett bra betyg, säger Pär med ett leende och fortsätter.
– Allvarligt, den ombyggda dumpern är en perfekt lösning. Den gör jobbet snabbare och säkrare, vilket ökar produktiviteten. Det började som en idé, men blev verkligen lyckat.
Fakta: UDDEHOLMS AB