news

Volvo CE har sålt en miljon maskiner på ett år – snabbast hittills för en ny serie

19 mar 2021

Volvo CE släppte förra året sitt största sortiment av leksaksgrävare, lastare, dumprar, vältar och tipptruckar i samarbete med den tyska tillverkaren Dickie Toys. Samarbetet har gjort att Volvo nu hittas i nästan alla större leksaksaffärer och har trots de uppenbara utmaningarna för detaljhandeln som Covid-19 stått för, fått en flygande start med över en miljon produkter sålda under de senaste 12 månaderna.

Samarbetet representerar en milstolpe för Volvo CE:s licenseringsresa, och följer upp framgångsrika partnerskap med bland annat leksakstillverkarna LEGO® Technic och Bruder, samtidigt som det markerar företagets första satsning på en komplett och fängslande leksaksserie för alla åldrar. Det är också det mest omfattande samarbetet i hela koncernen, med inte bara maskiner från Volvo CE, utan även lastbilar från Volvo Trucks och Mack Trucks.

Sortimentet av leksaker är resultatet av ett framgångsrikt samarbete mellan Volvo CE, Volvo Trucks, Mack Trucks och naturligtvis Dickie Toys (bild tagen i början av samarbetet)

Tim Birks, Merchandise and Licensing Manager på Volvo CE, säger: ”Dickie Toys var ett naturligt val. Vi delar samma kärnvärden och målsättningen att leverera produkter av god kvalitet. ”Feel-good känslan” som omger deras leksaker har alltid varit imponerande, och det har varit en tröst att veta att dessa leksaker har spelat en viktig roll i att underhålla och engagera barn över hela världen under några av de svåraste månaderna av pandemin."

Familjeägda Dickie Toys är en tyskbaserad tillverkare som är en del av Simba Dickie Group, en av de fem främsta leksakstillverkarna i Europa.

Ett nära samarbete mellan teamen från de båda varumärkena har garanterat en respekt för Volvos identitet. Genom att skapa ”verkliga” lekset, såväl som enskilda leksaker, syftar partnerskapet till att uppmuntra till fantasifull lek.

”Vi är mycket glada över det produktiva och förtroendefulla samarbetet med Volvo. Barn fascineras av stora anläggningsmaskiner, inte minst de från Volvo med sin tekniska expertis. Dickie Toys följer barn genom alla stadier av deras utveckling, därför var Volvo det självklara valet för vårt leksaksutbud, säger Oliver Naumann, vd för Dickie Toys. "Produkterna har tagits emot mycket väl av konsumenterna och är mycket framgångsrika, såväl på nätet som i de fysiska butikerna."

För mer information, vänligen kontakta:


Åsa Alström
Head of Strategic Communication
Volvo Construction Equipment
E-mail: asa.alstrom@volvo.com


Kontakt

Fredrik Rigö

Chef Marknadskommunikation

Telefon: +46105563462