news

Helena Storsten, hållbarhetschef på Swecon: "Vädret - småprat eller katalysator för innovation?"

13 okt. 2023

Vi har väl alla, i olika sammanhang pratat om och refererat till väder?

Det nämns allt som oftast när vi summerar en helg. Tidningar gillar att skriva om väder, vilka områden som får sol på midsommar eller snöflingor till julafton. Men många av oss börjar oroa oss alltmer för vädret och dess följdeffekter. Som en del av Lantmännens organisation, känner jag och många med mig, med alla lantbrukare som under försommaren upplevde torka och som i juli följdes av stor nederbörd som riskerar lägre falltal. Även den globala medeltemperaturen i juni och juli slog alla tidigare rekord och aldrig någonsin har vattentemperaturen i världshaven varit så hög.

Världsnaturfonden, WWF, poängterar tydligt att i vilken grad vi och kommande generationer kommer uppleva klimatförändringar beror på vilka val vi gör under detta årtionde. Samtidigt är tillgången till klimatåtgärder bättre än någonsin. Enligt WWF har sedan IPCC’s AR5-rapport från 2014 kostnaderna för etablering av solceller, vindkraft och batterier till elbilar sjunkit till att vara konkurrensmässiga eller mer prisvärd än den fossila motsvarigheten. De menar också att handlingskraft och adapteringstakten har ökat, även om framstegen är ojämna.

Solpaneler är smittsamma


Jag läste en studie från Potsdaminstitutet som visar att antalet solpaneler i närheten av sitt hus är den viktigaste faktorn för att man installerar solpaneler, viktigare än andra socioekonomiska och demografiska variabler.

Så hur kan vi, Volvo och våra kunder göra skillnad och inspirera andra i vår närhet? Under året har vår svenska verksamhet arbetat för att minska våra direkta utsläpp, till exempel väljer serviceteknikerna att tanka bränslet HVO100, platscheferna köper in regenererad AC-gas (r134a) och tillsammans med våra fastighetsägare fortsätter vi etableringen av laddstolpar för att möjliggöra fler elektrifierade fordon i vår verksamhet.

Resultatet är tydligt: våra första två kvartal har aldrig haft så låga utsläpp. Dessa goda resultat har varit möjliga tack vare tidigare politiska satsningar, tillgång till finansiering, koordinerade policyer, samarbete över bolagsgränserna och ny teknologi. Faktorer som är fortsatt viktiga för att minska våra utsläpp.

Annorlunda och bra


Vi är långt ifrån färdiga med vår hållbarhetsresa. Att sprida goda exempel och inspirera andra är en viktig del av hållbarhetsarbetet. Jag ser fram emot en höst där vi skapar visioner och tar stora och modiga kliv mot det samhälle vi vill se i framtiden.

Det kommer bli annorlunda. Det kommer bli bra.

Vi tackar våra kunder, leverantörer och partners för att ni gör den här resan med oss!


Kontakt

Fredrik Rigö

Chef Marknadskommunikation

Telefon: +46105563462