news

Utnyttja fördelarna med CareTrack

29 sep. 2023

CareTrack är hjärtat och hjärnan i ”Uppkopplade tjänster”. Genom att samla in data från maskinen, kan Swecon förbereda service, reparationer och mjukvaruuppdateringar av maskinen innan serviceteknikern åker ut till den. På så vis kan Swecon alltid ha rätt reservdelar med sig från början och åtgärda maskinen snabbare. Resultat: kortare driftstopp.

– Med CareTrack aktiverad kan man även analysera maskinens bränsleförbrukning, driftstimmar och mycket annat genom den kostnadsfria kundportalen mySwecon. Vårt Uptime Center håller dessutom koll på maskiners servicebehov genom CareTrack och ringer upp kunden när det börjar bli dags att boka in nästa servicetillfälle, säger Pontus Jacobson.

Maskinägaren kan även själv, via CareTrack-portalen, övervaka olika datapunkter som till exempel felkoder med mera.

Snabba lösningar

Martin Udd är servicechef på Swecon i Borlänge och ser bara fördelar med CareTrack, både för kunden och för Swecon.

– Det händer att en kund ringer som fått en felkod från maskinen. Då kan vi snabbt kolla vad det är. Det kan vara en struntsak, som att en säkring behöver bytas. Då löser vi det på telefonen. Är det något större, så åker vi ut och då vet vi exakt vad vi ska ta med oss.

Och vi vet exakt var maskinen står.

– Vi får GPS-koordinater från maskinen, så vi slipper leta efter den om den står i en bergtäkt någonstans. Det spar också tid, fortsätter Martin som mest använder CareTrack för att proaktivt boka in service.

– När det är 100 timmar till service, tar vi kontakt med kunden. Det är smidigt och lättplanerat, både för oss och kunderna.

CareTrack har flera fördelar och ingår gratis för nya maskiner mellan 3–10 år, beroende på maskinmodell, från det datum då ramavtalet för uppkopplade tjänster signerats. När gratisperioden går ut för CareTrack, kan kunden enkelt förlänga abonnemanget eller avsluta det.


Kontakt

Fredrik Rigö

Chef Marknadskommunikation

Telefon: +46105563462