news

Studie visar på stor skillnad i miljöpåverkan vid nyproduktion jämfört med Swecons begagnade och renoverade reservdelar

11 dec. 2024

Projektet genomfördes av Louise Gabrielsson som arbetat hos Swecon sedan sommaren 2023, parallellt med sina studier, och som sedan i juni vikarierar som hållbarhetschef för Helena Storsten som även var med och handledde arbetet. 

Studien tittade på skillnader i miljöpåverkan mellan nya, begagnade och renoverade reservdelar, närmare bestämt på en axel, motor och transmission till en Volvo L120 hjullastare. Metoden som användes, kallad livscykelanalys (LCA, Life Cycle Assessment), tar hänsyn till påverkan längs hela värdekedjan, från utvinning av råmaterial till påverkan som uppstår vid avfallshantering.

Louise Gabrielsson är tf hållbarhetschef på Swecon och skrev som student sitt examensarbete om företagets verksamhet för begagnade och renoverade reservdelar.


Insamling av data kom från Volvo Construction Equipment (Volvo CE) för nyproduktion, samt från Swecons anläggningar i Torshälla (där uttjänta maskiner demonteras) respektive Haapsalu i Estland (där reservdelar renoveras). Det ingick både besök till anläggningen i Torshälla, samt till Volvo CE:s fabrik i Eskilstuna.

– Det var väldigt lärorikt att se hur det går till i produktionen hos Volvo CE och hur verksamheten i Torshälla bedrivs. Det var ett jättefint samarbete med alla inblandade från Swecon och Volvo. Målet var att kunna ge nya insikter till alla inblandade, berättar Louise.

Begagnade och renoverade axlar till Volvomaskiner hos Swecon verksamhet för begagnade reservdelar i Torshälla utanför Eskilstuna.

Brett miljöperspektiv

Förutom att bara studera aspekter som växthusgasutsläpp (t ex koldioxid, CO2) och påverkan på global uppvärmning, så inkluderade arbetet även påverkan på toxicitet, mineralutvinning och övergödning.

– Ur ett rent CO2-perspektiv så kan det vara så att det i vissa fall är bättre att skrota en maskin till fördel för en bränsleeffektivare ny maskin, förklarar Håkan Ask, Core Value Leader Sustainability på Volvo CE. Men att uppsatsen även visar flera miljöaspekter man kan ta hänsyn till gav en bättre förståelse för betydelsen av cirkulära affärsflöden.

– Det blir inte lika lätt att säga vad som är bättre eller sämre, fortsätter Louise.

– Till exempel pratar vi ofta om stål då det har stor påverkan på CO2-utsläpp, men tittar vi på aspekter som toxicitet så får andra material så som koppar, som finns i mindre andel i produkterna, en större relativ påverkan enligt studien. Därför är det viktigt att vi fortsätter jobba med en blandning av olika metoder för att minska vår miljöpåverkan.

Stor skillnad i miljöpåverkan

För Swecons del var de mest intressanta resultaten att de indikerade på en stor skillnad av miljöpåverkan mellan nya och begagnade eller renoverade reservdelar, för alla miljöaspekter som analyserades.

– För oss är det en bekräftelse på att det vi gör i Torshälla och Haapsalu verkligen är något bra även för miljön, säger Zenona Johansson, chef för begagnade reservdelar på Swecon.

– Till exempel kan skillnaden i CO2e-utsläpp mellan en ny och en begagnad axel motsvara cirka 50 flygresor från Stockholm till London, berättar Louise. Det blir väldigt många flygresor om vi tittar på antalet reservdelar vi säljer på ett år!

– Jag fick väldigt positiv respons när jag visade resultaten för mina kollegor i Estland. Miljöfrågor blir allt viktigare inom vår industri och för våra kunder så det blir också allt viktigare att vi kan säga att vi gör något bättre, att vi har en affärsmodell som möter dessa behov, säger Veljo Varik, Business Area Manager Service and Spare Parts på Swecon i Estland.

Louise Gabrielssons studie visade på skillnader i miljöpåverkan på upp mot 75-99 procent jämfört med nyproduktion.

Projektet gav också insikter om hur verksamheten skulle kunna fortsätta förbättras.

– Kanske är det lätt att tro att vi förlorar en stor del av miljönyttan när vi transporterar delar mellan Torshälla och Haapsalu för renovering, men tittar vi på de renoverade delarna så utgör transporten en mindre del av den totala påverkan. Istället utgörs påverkan främst av nya material och avfall vid renoveringen, samt energiförbrukning, beroende på miljöaspekt. För påverkan relaterat till koldioxidutsläpp så utgör energiåtgången på anläggningen i Estland den större delen, på grund av att den estländska elmixen innehåller en del fossil energi från kol och olja. Så där finns en förbättringspotential om vi skulle byta till förnybar energi, berättar Louise.

– Men ställer vi renoveringen och återbruket i jämförelse med nyproduktion, så är påverkan väldigt liten, så det bästa vi kan göra är egentligen att återbruka och renovera mer.

– I en perfekt värld skulle vi inte ha några utsläpp alls, samt återanvända varje del av maskinerna och maximera livstiden för både reservdelarna och maskinerna. Men vi är på väg mot att göra vårt miljöavtryck så litet som möjligt, säger Veljo.

Renoverad transmission hos Swecon i Estland.

Vad händer nu?

– I första hand tittar vi på hur vi kan använda dessa insikter i kommunikation till kund och hur vi kan nyttja de olika kanaler som finns för att stötta försäljningen av begagnade och renoverade reservdelar, berättar Louise. Sedan har vi lite andra spännande planer på gång som spinner vidare på det vi åstadkommit i projektet.

Vill du veta mer?

Den 19 december har vi öppet hus på Begagnade reservdelar i Torshälla utanför Eskilstuna. Välkommen att besöka oss för att uppleva och få mer information om verksamheten där vi demonterar Volvomaskiner.

Har ni några frågor om miljöstudien, så kontakta gärna Louise på louise.gabrielsson@swecon.com

Ta del av uppsatsen i sin helhet: Reuse and Refurbishment of Construction Vehicle Spare Parts: A Comparative Life Cycle Assessment

Läs mer om Swecons begagnade reservdelar

Kontakta Swecon om begagnade och renoverade reservdelar:

Epost: begagnade.reservdelar@swecon.com
Telefon: +46 10 556 32 80



Kontakt

Fredrik Rigö

Chef Marknadskommunikation

Telefon: +46105563462