Motståndskraftigt Volvo CE presterar i tredje kvartalet

18 okt. 2024

Lägre volymer i Europa och Nordamerika under tredje kvartalet – jämfört med de mycket höga nivåerna förra året – har orsakat en minskning av den totala nettoomsättningen för Volvo CE. Företaget har dock trots denna minskade efterfrågan bibehållit goda marginaler överlag och har noterat en tillväxt på den kinesiska marknaden. Under detta kvartal har företaget också stöttat kunderna genom att balansera dagens utmaningar med accelererad fokus på transformation.

Under tredje kvartalet 2024 minskade nettoomsättningen med 23 % till 18 809 Mkr, jämfört med det höga resultatet på 24 296 Mkr för samma kvartal förra året. Justerat för valutakursförändringar minskade nettoomsättningen med 20 %, varav nettoomsättningen av maskiner minskade med 24 %, medan tjänsteförsäljningen ökade med 2 %, vilket återigen speglar marknadens växande intresse för digitala lösningar.

Nettoorderingången har dock ökat något, till stor del orsakad av en ökning med 59 % i Sydamerika och en ökning med 44 % i Europa, även förstärkt av en mer blygsam ökning i alla andra regioner utom Nordamerika. Globala leveranser minskade från förra året på grund av den fortsatt lägre efterfrågan på marknaden och minskningen av varulagret hos återförsäljarna i Europa och Nordamerika, delvis uppvägt av ökade leveranser för SDLG-varumärket i Kina.

Leder omställningen

Melker Jernberg, vd för Volvo CE, säger: "Vi lever i turbulenta tider och känner, precis som andra företag, effekterna av en nedgång på marknaden. Men vi behåller vår ledande position med en stark portfölj, den fortsatta utrullningen av nya produkter och tjänster och vårt orubbliga engagemang för omställningen i branschen.

"De ambitioner vi har satt upp för att bygga den värld vi vill leva i förblir oförändrade och vi är stolta över att arbeta tillsammans för att balansera dagens prioriteringar med vår tydliga vision för morgondagen."

Volvo CE fortsatte lanseringen av nya och uppgraderade modeller av sina viktigaste produkter och tjänster på nyckelmarknader i Asien och Nordamerika. Detta inkluderade ett uppdaterat sortiment av den nya generationens grävmaskinsportfölj, såväl som den efterlängtade eldrivna hjulllastaren L120 Electric.

Under kvartalet invigdes också en ny hjullastaranläggning i Arvika, Sverige, utformad för att stödja produktionen av elektriska hjullastare vid fabriken. Detta är en av ett antal globala investeringar som gjorts för att driva på omställningen på produktionsanläggningar och marknader över hela världen.

Marknadsutveckling

Jämfört med 2023 minskade den totala maskinmarknaden under tredje kvartalet, till stor del på grund av en avmattning i Europa – en minskning med 25 % från de historiskt höga nivåerna förra året, drivet av en kombination av lågt företagsförtroende och en mättad slutmarknad. Som en konsekvens av normaliserad påfyllning av återförsäljarnas flottor och något lägre efterfrågan från slutkunderna, sjönk även Nordamerika med 9 % från mycket höga nivåer 2023.

Samtidigt minskade Asien exklusive Kina något totalt sett med bara 2 %, trots marknadstillväxt i Indien, Indonesien och Mellanöstern, medan marknader som Turkiet upplevde nedgångar delvis drivna av reviderade statliga infrastrukturinvesteringar.

Däremot växte den kinesiska marknaden med 5 % på grund av statliga strategier för att stimulera fastighetsmarknaden, medan god efterfrågan i Brasilien, Peru och Chile såg en liknande ökning med 5 % i marknadsutvecklingen för Sydamerika.
Volvo CE tredje kvartalet 2024 - Q3



Kontakt

Fredrik Rigö

Chef Marknadskommunikation

+46105563462