Vi förklarar tävlingsformatet för rallycross-VM 2024!

28 mars 2024

Tävlingsformatet för FIA World Rallycross Championship har ändrats inför säsongen 2024, för att leverera ännu mer spännande och dramatiska race till fansen, eftersom förarna uppmuntras att köra fullt ut på varje varv under helgen. Så, hur fungerar det?

Varje tävlingshelg kommer att inledas med de traditionella träningspassen, för att tillåta tävlande att få in känslan, förfina sina inställningar och lära sig banan om den är ny för dem.

SuperPole-kvalet har ersatts av förutbestämda startpositioner för alla heat, där de tävlande kommer att ställa upp sida vid sida på samma rad. Detta kommer att säkerställa större paritet genom att minska risken för förändringar i startspåren och undvika luckor på gridden.

Vad detta betyder är att – i fallet med ett fält med 16 bilar – så kommer varje förare att tävla i fyra heatrace. De kommer att starta ett race från pole position, ett lopp från andra, ett lopp från tredje och ett lopp från fjärde plats på gridden. Detta upplägg kommer att anpassas för tävlingar med fler eller färre än fyra bilar, och helger med dubbla tävlingar kommer att omfatta färre heat.



Mästerskapspoäng att tävla om i varje race

Förarna kommer att tävla om position snarare än tid, vilket gör formatet lättare att förstå. Mästerskapspoäng kommer att delas ut i alla heatrace, från fem för vinnaren till en poäng för femteplatsen. De som bryter kommer att få en poäng, medan icke-startande blir utan. Missar föraren att ta jokervarvet kommer det att resultera i ett avdrag på en poäng, där diskvalificering bestraffas med förlust av minst två mästerskapspoäng.

Poängen från heaten kommer att ligga till grund för rankingen, med tie-breaks som löses till förmån för föraren som uppnådde bättre resultat från startpositioner längre från pole position.

De 12 bästa förarna i rankingen går vidare till semifinalerna, där de som placerade sig etta, trea, femma, sjua, nia och elva, deltar i semifinal ett och de som placerade sig på andra, fjärde, sjätte, åttonde, tionde och tolfte plats i semifinal två. Varje semifinal kommer att köras med sex bilar som placeras ut två och två på startplattan, och kommer precis som tidigare heat att köras över fem varv.

Tio mästerskapspoäng kommer att delas ut till varje semifinalvinnare, med åtta poäng till tvåan och sedan sex, fyra, två respektive en poäng för de återstående. De som inte kommer i mål kommer att få en poäng, medan de icke-startande inte får någon poäng. Underlåtenhet att ta jokervarvet kommer att resultera i ett avdrag på en poäng, där diskvalificering bestraffas med förlust av minst två mästerskapspoäng.

Samma format och poängsystem gäller för finalen, som tävlas av de tre bästa från varje semifinal. Placeringarna i rankingen avgör vem av semifinalsegrarna som börjar finalen på pole – där den högre rankade föraren har företräde. Samma logik kommer att avgöra rutpositionerna för de andra och tredjeplacerade semifinalisterna.

Maximalt möjliga poäng från en tävlingshelg kommer därför att vara 40 mästerskapspoäng, där alla poäng räknas till den totala klassificeringen. Skulle två förare hamna oavgjort på poäng, kommer de att skiljas åt med flest vinster i finaler (och sedan andraplatser, tredjeplatser och så vidare vid behov).



"Jag tycker att det är bra att vi går tillbaka till att ta poäng i heaten", anser den Swecon-supportade CE Dealer Team-stjärnan och sjufaldige World RX-vinnaren, Niclas Grönholm. "Förra året kunde du ha en riktigt bra helg till nästan slutet och ändå inte få med dig något."

"Jag tror att tävla och kämpa om positioner alltid kommer att få förarna att leta efter minsta lucka, så det kanske kommer att bli fler incidenter och kollisioner och lite mer arbete för mekanikerna att fixa bilarna mellan racen, men det blir mer action, så ur fansens perspektiv tycker jag att det är bra.”