Volvo CE fortsätter att prestera och transformera under ett svagt första kvartal 2024

17 apr. 2024

Under första kvartalet 2024 har försäljningen i alla regioner antingen minskat eller varit oförändrad, i linje med den förväntade nedgången på marknaden. Jämfört med den starka försäljningen under samma period förra året, minskar efterfrågan på marknader över hela världen, med lägre leveranser och orderingång i Europa och Nordamerika som kompenseras något av en starkare utveckling i Asien.

För första kvartalet i år har nettoomsättningen sjunkit med 9 % till 22 877 Mkr från 25 109 Mkr 2023. Justerat för valutakursförändringar har nettoomsättningen av maskiner minskat med 9 % och serviceförsäljningen med 3 %. Jämfört med första kvartalet 2023 uppvägdes en negativ varumärkes- och marknadsmix delvis av prisrealisering och lägre materialkostnader.

Samtidigt var leveranserna under första kvartalet i nivå med föregående år, med en lägre prestation i Europa och Nordamerika som kompenserades av Kina. Under samma period ökade nettoorderingången med 4 %, till stor del drivet av den kinesiska marknaden och varumärket SDLG som stiger efter den låga orderingången under föregående års första kvartal. Totalt sett minskade orderingången för varumärket Volvo i linje med marknadsutvecklingen i Europa och Nordamerika. Orderingången i Sydamerika ökade från en låg nivå 2023, drivet av tecken på en återhämtning i Brasilien.

Leder omställningen

Det tuffare klimatet har dock inte hindrat Volvo CE från att fortsätta sitt engagemang för den hållbara omställningen genom att vidta åtgärder på flera viktiga områden. För det första, genom att introducera sin första kommersiella nätanslutna grävmaskin, materialhanteraren EWR240 Electric MH, för utvalda kunder tidigare under året. Detta följdes av ett framåtsträvande samarbete med Sveriges största skidföretag SkiStar för att hjälpa till att utveckla en färdplan mot fossilfria skidorter. Senare under kvartalet tillkännagav Volvo CE att de testade en innovativ lösning för leverans av elektrisk skyttel för transport av sina maskiner från Belley, Frankrike, tillsammans med Volvo Lastvagnar och logistikföretaget Capelle Transports.

Melker Jernberg, vd för Volvo CE, säger: ”Att bibehålla lönsamheten har fortfarande hög prioritet och vi har tagit stora steg för att säkerställa en så stark prestation som möjligt under dessa tuffare tider. Även om branschen känner av effekterna av denna marknadsnedgång, bibehåller vi vårt momentum för att komma ut starkare – för att säkerställa att vi förblir flexibla i våra system samtidigt som vi fortsätter att leverera på våra transformationsambitioner.”


Volvo CE arbetar tillsammans med SkiStar för att utveckla en färdplan mot fossilfria skidorter.

Marknadsutveckling

För det första kvartalet var den totala maskinmarknaden oförändrad eller negativ i de flesta regioner. Medan den i Asien utanför Kina var i nivå med föregående år och Sydamerika såg en blygsam ökning, så minskade den i Europa, Nordamerika och Kina. Europas minskning med 22 % drevs till stor del av kundernas försiktighet inför ett försvagat ekonomiskt klimat och i Nordamerika berodde sannolikt en nedgång på 6 % på ett fortsatt uppskjutande av ersättning av hyresflotta, eftersom räntor och inflation förblir höga. Marknadsefterfrågan i Kina minskade samtidigt med 22 % på grund av låga investeringsnivåer och en generellt långsam ekonomisk aktivitet.

Det bättre resultatet i Sydamerika, en ökning med 4 %, förstärktes av tecken på återhämtning i olika industrisegment, medan de asiatiska marknaderna utanför Kina totalt sett var oförändrade.

Tabell 1. Volvo Construction Equipment, nettoomsättning per marknadsområde, i miljoner svenska kronor