HVO for dummies - och att välja smart
05 aug. 2025
VAD ÄR HVO?
HVO, hydrerade vegetabiliska oljor, är förnyelsebar diesel som framställs av vegetabiliska och animaliska fetter. HVO har lägre miljöpåverkan än vanlig diesel men tankas precis på samma sätt.
VARFÖR ÄR HVO BÄTTRE ÄN DIESEL?
Med HVO100 kan man sänka växtgasutsläppen från den egna verksamheten med upp till 90 procent jämfört med fossil diesel. HVO100 har också lägre utsläpp av andra luftföroreningar som partiklar, sot, kväveoxider och svavelföroreningar, en stor fördel för motorer och den lokala luftkvaliteten.
HVO ELLER HVO100?
HVO100 syftar på att bränslet utgörs av 100 procent förnybara råvaror. Det finns även varianter med viss andel fossil inblandning och då kan de ha olika namn, exempelvis HVO97.
HUR GÖRS HVO?
Bränslet framställs i en industriell process av vegetabiliska och animaliska fetter, som till exempel rapsolja eller slakteriavfall. I processen tas syret bort från råvarorna genom att lägga till väte för att bilda dieselmolekyler. Även andra orenheter tas bort i processen, till exempel svavel. Slutprodukten förfinas och resultatet är en kemisk uppbyggnad som nästan är identisk med vanlig diesel.
VAD ÄR SKILLNADEN MELLAN BIODIESEL OCH HVO?
Biodiesel har en annan sammansättning och kan inte användas som substitut till vanlig diesel, till skillnad från HVO. Medan biodiesel framställs genom en specifik kemisk process genomgår HVO en mer förfinad behandling som resulterar i överlägsna bränsleegenskaper. Valet mellan de två beror slutligen på olika faktorer, inklusive klimatförhållanden, fordonskompabilitet och önskade prestandaresultat.
KAN MAN BARA BYTA FRÅN DIESEL TILL HVO UTAN NÅGRA PROBLEM?
HVO till sin kemiska uppbyggnad är i stort sett är identisk med diesel. Det är bara densitet som avviker något, vilket gör att HVO klassas i en egen standard, EN 15940. Detta gör att HVO kan användas i Volvos motorer utan några anpassningar på maskinerna. Några förändringar i servicepunkter eller intervall är inte heller nödvändiga. Kör du däremot på andra bränslen kan du behöva service med andra intervall. 100-procentig HVO fungerar också under samma förutsättningar som konventionell diesel oavsett om motorn är utrustad med avgasrening eller ej.
KAN MAN BLANDA DIESEL MED HVO?
Ja, HVO och MK1 diesel kan blandas. (MK1 avser miljöklassningen på dieseln och är den som i huvudsak används i Sverige).
HUR FUNGERAR HVO100 PÅ VINTERN NÄR DET ÄR KALLT?
HVO100 grumlar sig mycket mindre än vanlig diesel vilket innebär att HVO100 är ett mycket bra bränsle att använda vintertid för Volvo entreprenadmaskiner. Se HVO100-tillverkares specifikationer för drift vintertid.
KAN HVO100 LAGRAS I TANKAR SOM DIESEL?
Ja, och en positiv egenskap som HVO100 har är att den inte drabbas av biologisk tillväxt i bränslet och farmartankar vid längre lagringstider.
VAD SÄGER VOLVO CE OM ATT JAG TANKAR MED HVO?
Volvo CE godkänner sina motorer att drivas på förnyelsebar syntetisk diesel HVO i samtliga av dagens produktionsaktuella maskiner, samt föregående modeller. Garantin på motorn gäller som vanligt.
VARFÖR ÄR HVO DYRARE ÄN DIESEL?
Det beror delvis på att framställningen av HVO är mer kostsam, rester ska samlas in och ska sedan renas. Att produktionen än så länge är betydligt mindre än för vanlig diesel gör den också svårare att konkurrera i pris. Till det tillkommer att distributionen är dyrare då HVO finns på färre bränsledepåer.
HUR STÅR SIG HVO100 MOT DIESEL OM MAN JÄMFÖR PRIS OCH ENERGIINNEHÅLL?
I dagsläget är HVO100 ungefär 2 kronor dyrare litern än vanlig diesel. HVO100 har också lite lägre energiinnehåll per liter men ett högre cetantal (dvs. högre tändvänlighet) vilket gör förbränningen effektivare, så i praktiken blir det ingen, eller en marginell skillnad, i bränsleförbrukningen.
FINNS DET NÅGRA NACKDELAR MED HVO?
Kostnaden för bränslet är högre jämfört med diesel. HVO erbjuds inte heller på lika många tankstationer som diesel, de blir dock blir fler och fler och i dagsläget finns stationer med HVO utspritt över hela landet. Till sist är HVO ännu inte godkänt av alla tillverkare av fordon.
Senaste nyheterna om hållbarhet
- 05 aug. 2025 | news
-
31 mars 2025 | news
Swecons demonteringsanläggning: Tio års succé – näthandel nästa
-
03 feb. 2025 |
Stål med låga koldioxidutsläpp i Volvos serietillverkade dumprar
- 11 dec. 2024 | news
-
02 dec. 2024 | pressrelease
Hållbar inredning på Swecon i Eskilstuna: Miljövinster i medveten satsning på återbruk