pressrelease

Volvo utrustar alla större maskiner med telematiksystemet CareTrack som standard

07 jan. 2010

Inom denna plan kommer de flesta nytillverkade större maskiner (hjullastare över 10 ton, ramstyrda dumprar, grävmaskiner över 12 ton, väghyvlar) som beställs för marknader där CareTrack är aktiverat, att standardutrustas med telematik och levereras med en kostnadsfri treårs CareTrack-kundprenumeration. Det gör att ägarna kan dra nytta av alla fördelarna med fjärrövervakning.

"Volvo Construction Equipment tycker att fjärrövervakning av maskiner är en funktion som har stort värde för kunden och vill att införandet av tekniken ska gå snabbare inom våra olika marknadssegment" säger Tomas Kuta, chef för Volvo Construction Equipment, Customer Support. "Alla segment där vi är aktiva drivs mot allt mer sofistikerade verksamhetssynsätt av det kombinerade inflytandet av miljö- och säkerhetsproblem, globaliserade ekonomier och allt mer krävande kunder. Högre acceptansnivåer för telematik och de tjänster som kan levereras med hjälp av tekniken ger våra återförsäljare möjlighet att skräddarsy och leverera lösningar för våra kunder på ett effektivare sätt."

CareTrack är Volvo Construction Equipments toppmoderna telematiksystem som används för att hantera en maskins produktivitet och maximera dess tillgänglighet för arbete. Genom användning av GPRS- (mobilnät) eller satellitteknik för att skicka informationen blir denna säkert och ögonblickligen tillgänglig överallt där det finns en online-anslutning. Med hjälp av felrapportering och aktivitetsvarningar samt genom att underlätta fjärrdiagnostik är målet att maskinproblem ska identifieras tidigare och lösas snabbare. Maskinens drift och användning kan optimeras via funktioner som övervakar bränsleförbrukning, plats, drifttimmar, hastighet och annalkande serviceintervaller.

"Tack vare kontinuerlig maskinövervakning kan CareTrack ge den extra effektivitet som våra kunder behöver genom att se till att maskinerna är tillgängliga för arbete och att de utför detta arbete på bästa möjliga sätt" säger Tomas Kuta. "Telematik har kommit långt på ganska kort tid. Tidigare måste kunderna fatta ett inköpsbeslut om installation av CareTrack, och vi tycker att de potentiella vinsterna med att använda det för deras respektive tillämpning ibland inte varit helt tydliga för dem. Dessutom var CareTrack inte tillgängligt på lika många maskinmodeller som de vi nu utrustar. Denna åtgärd är ett uttalande till våra kunder att telematik är på väg att bli ett 'måste' för bibehållen konkurrenskraft i deras verksamhet, och att vi är engagerade i att de ska lyckas" säger Tomas Kuta. "Snart kommer värdet av CareTrack att vara lika självklart som andra tekniker i branschen, till exempel användning av GPS, och våra kunder kommer att vara bland de första som undrar hur de klarade sig utan det."

Läs mer på www.swecon.se/caretrack

För mer information om CareTrack, vänligen kontakta:

Håkan Bergdahl
Swecon Servicemarknad - CareTrack
e-mail: hakan.bergdahl@swecon.com
tel: 016 - 42 95 73


Kontakt

Fredrik Rigö

Chef Marknadskommunikation

Telefon: +46105563462