pressrelease

Swecon utsett till "Årets Marknadsförare 2012" i Eskilstuna

12 feb. 2013

Swecons marknadskommunikationschef Fredrik Rigö fick mottaga den prestigefyllda utmärkelsen ”Årets Marknadsförare 2012” i Eskilstuna vid en gala i stadshuset den 7 februari.

I stark konkurrens från över 20 nominerade företag, fick Swecon ett erkännande för den modiga kampanjen med Volvo L60G PCP - världens snabbaste hjullastare.

Juryns motivering:

”Med en oväntad och väl planerad aktivitet har man för att skapa uppmärksamhet på ett unikt och djärvt sätt använt sig av människors naturliga nyfikenhet för det extrema. Trots att man modifierat mycket har man lyckats bibehålla fokus på både produkt och nyttan med den i ett konsekvent varumärkesarbete. Man har fått publicitet globalt i branschen som saknar motstycke i förhållande till insats och budget.

Det krävs mod att spänna bågen fullt ut och ta vara på alla moment. ”Tjejer kör bättre än killar, ”unga mekaniker direkt från skolbänken kan och får” och världsrekord i Eskilstuna – Världens snabbaste lastare! Vågat Fredrik – väl satsat Swecon.”

– 
Det är fantastiskt kul att vårt arbete har uppmärksammats och uppskattats. Vi har försökt förmedla många olika budskap i projektet, med allt från att locka kvinnliga förare till yrket och att attrahera unga mekaniker till branschen till att påvisa att Volvo Construction Equipments produkter är miljövänliga, säkra och håller högsta kvalitet – även under extrem belastning. Utmärkelsen ger oss ett kvitto på att budskapet nådde fram, säger Fredrik Rigö.

Filmerna om Volvo L60G PCP på YouTube har visats närmare 100 000 gånger, tusentals webbsidor nämner projektet och motortidningar från kontinenten har flugit in för reportage och provkörning. Swecon har nått utanför den traditionella branschpressen med bland annat artiklar i Teknikens Värld, Dagens Industri, Expressen och Aftonbladet. I Norge låg Sweconfilmen från rekordet på förstasidan av Verdens Gangs nätupplaga och visades över 37 000 gånger på 24 timmar. Sist men inte minst publicerades ett fyrsidigt reportage i tyska Autobild med utgivning i 35 länder i sju miljoner exemplar under hösten 2012.

För mer information om projektet besök www.fastestloader.com, www.swecon.se/L60GPCP eller se filmen på http://youtu.be/xfE8Pz5KCu0 (sök ”L60G PCP”)


Kontakt

Fredrik Rigö

Chef Marknadskommunikation

Telefon: +46105563462