pressrelease

Volvo Construction Equipment presenterar futuristiska innovationer som främjar hållbarhet och förändring

19 sep. 2016

På Xploration Forum i Eskilstuna visade Volvo Construction Equipment upp en serie futuristiska koncept och innovationer, från elektromobilitet till intelligenta maskiner och kompletta arbetsplatslösningar.

På Volvo Construction Equipments Xploration Forum låg spänningen i luften. Hundratals kunder, utländska journalister, myndighetsrepresentanter och akademiker fick en exklusiv presentation av banbrytande teknik som potentiellt kan omvandla hela branschen. Evenemanget pågick från den 9:e till den 14:e september. Några höjdpunkt: Presentation av en prototyp av LX1-hybridlastaren – en maskin som har potential att minska bränsleförbrukningen med 50 %, demonstration av en prototyp av en självgående hjullastare som arbetar tillsammans med en ramstyrd dumper, samt en elektrisk arbetsplatslösning som demonstrerade det nya konceptet HX1 med en självgående, batteridriven lastare. Projektet med elektrisk arbetsplats syftar till att omvandla stenbrotts- och aggregatbranschen genom att minska koldioxidutsläppen med upp till 95 % och den totala ägandekostnaden med upp till 25 %. Alla innovationer som visades på Xploration Forum är pågående forskningsprojekt som inte lanserats på marknaden ännu.

Innovationer för en hållbar framtid

”I linje med Volvo Groups vision att vara den mest eftertraktade och framgångsrika leverantören av transportlösningar fokuserar Volvo CE på att bidra till hållbar utveckling”, sade Martin Weissburg, vd för Volvo CE, på en internationell presskonferens under Xploration Forum. ”På Volvo CE utvecklar vi tekniker för elektromobilitet, intelligenta maskiner och kompletta arbetsplatslösningar som ger fördelar för våra kunder och för miljön genom att bidra till ökade maskinprestanda, produktivitet, effektivitet, säkerhet och hållbarhet. Våra kommande produkter och tjänster kommer att spela en viktig roll i att skapa ett hållbart samhälle.

”Volvo CE ligger i framkant av den tekniska utvecklingen”, tillade han. ”Varje år lägger Volvo Group flera miljarder kronor på forskning och utveckling för att driva på utvecklingen av nya innovationer. Vi organiserar evenemang som Xploration Forum eftersom vi vill berätta för världen om våra spännande projekt och koncept. Även om tekniken kanske aldrig når marknaden, eller gör det först om flera år, så påverkar den otvetydigt vårt framtida erbjudande och har potential att rita om hela spelplanen för anläggningsbranschen. Våra ingenjörer gör mycket spännande framsteg.”

Teknisk utmaning: Triple Zero, 10x

Xploration Forum är en fortsättning på Innovation Forum som Volvo CE höll 2013. Evenemanget syfte var att framhäva företagets position som pionjärinnovatör i entreprenadmaskinsbranschen. ”Vi har satt upp fyra stora tekniska utmaningar som vi kallar Triple Zero och 10x: noll utsläpp, noll olyckor, noll oplanerade stopp och 10x högre effektivitet”, förklarade Weissburg. ”Vi tror att vårt tydliga fokus på elektromobilitet, intelligenta maskiner och kompletta arbetsplatslösningar hjälper oss nå dessa högt satta mål och bereda vägen för en hållbar anläggningsbransch.”

Noll utsläpp: Utsläppsfria maskiner bidrar till att göra våra kunders verksamheter hållbarare ur miljösynpunkt.

Noll olyckor: Med helt nya säkerhetsinnovationer kan maskinerna undvika olyckor av sig själva – så att arbetsmiljön blir helt säker.

Noll oplanerade stopp: En värld utan maskinavbrott, där maskinerna själva förutspår och planerar underhållet – så att oplanerade stopp tillhör det förflutna.

10x högre effektivitet: Elektrifieringen av entreprenadmaskiner och arbetsplatsoptimering minskar energiförbrukningen betydligt.

Volvo Concept Lab


Innovationerna på Xploration Forum presenterades under paraplyet ”Volvo Concept Lab” – ett nytt initiativ från Volvo Group. Från och med nu kommer alla Volvo-företag i Volvo Group visa upp sina forsknings- och utvecklingsprojekt via denna kommunikationsplattform för teknik. ”Volvo Group utforskar och utvecklar teknik som inte mognat tillräckligt för att meddelas på traditionellt sätt, men vi vill ändå visa för kunder, journalister, myndigheter och allmänheten vilka spännande projekt vi jobbar med”, sade Weissburg. ”Volvo Concept Lab visar upp idéer, innovationer och samarbeten som potentiellt kan leda till framtida produkter och lösningar – precis som dem som Volvo CE presenterade på Xploration Forum.”


Kontakt

Fredrik Rigö

Chef Marknadskommunikation

Telefon: +46105563462