Volvo Construction Equipment avslutar 2023 med god försäljning när marknaden försvagas
26 jan. 2024
För helåret 2023 har Volvo CE uppnått en ökning av den årliga nettoomsättningen från 2022, trots en nedgång i försäljningen för det senaste kvartalet, eftersom det har varit av ett svagare marknadslandskap i många regioner i världen. Medan den globala maskinförsäljningen avtar i branschen har serviceförsäljningen för Volvo CE ökat – vilket återigen visar deras ökande relevans. Europa, Nordamerika, Afrika och Oceanien rapporterar en stabil men avtagande försäljning, medan Asien och Sydamerika ser den största nedgången på grund av lägre ekonomisk aktivitet.
Under fjärde kvartalet 2023 sjönk den globala nettoomsättningen med 4 % till 26 578 MSEK (27 596), varav nettoomsättningen av maskiner minskade med 6 % medan serviceförsäljningen ökade med 6 %. Justerat rörelseresultat uppgick till 3 320 Mkr (3 093) motsvarande en justerad rörelsemarginal på 12,5 % (11,2). För helåret 2023 ökade nettoomsättningen till 104 981 Mkr (100 261). Det justerade rörelseresultatet uppgick till 16 993 Mkr (13 244) med en justerad rörelsemarginal på 16,2 % (13,2).
Trots en ökning av orderingången i Nord- och Sydamerika – till stor del beroende på den låga orderingången från fjärde kvartalet 2022 som drevs av oförutsägbara leveranskedjor – har den totala globala nettoorderingången förblivit låg och minskat med 26 %. Detta har främst orsakats av lägre efterfrågan i Kina och försiktighet bland kunder och återförsäljare i Europa. Leveranserna har också minskat med 27 % under fjärde kvartalet på grund av den generellt försvagade efterfrågan i Kina och Europa, samt avmattningen i Brasilien.
En stabil grund för transformation
Volvo CE är väl positionerat för att behålla sitt inflytande på omställningen i branschen, samtidigt som de säkrar en stabil finansiell grund i vad som kommer att bli ett utmanande marknadslandskap för alla 2024. Det har tagits ytterligare betydande steg för att minska koldioxidutsläppen under 2023, genom att etablera nettonollpartnerskap med kunder som CRH och Heidelberg Materials för att hjälpa dem att minska sina operativa utsläpp.
Företaget har också fortsatt sin utrullning av elektriska bygg- och anläggningslösningar och introducerat nollutsläppsmaskiner till nya regioner inklusive Australien och Förenade Arabemiraten. I december nåddes en överenskommelse för Ammann Group att förvärva Volvo CE:s globala ABG Paver Business inklusive ABG i Hameln, Tyskland. Affären är fortfarande föremål för myndighetsgodkännande, men det är ett drag som gör att Volvo CE kan fokusera på att utveckla hållbara lösningar och framtida teknologier.
Melker Jernberg, vd för Volvo CE, sade: "De framsteg och milstolpar vi har nått 2023 kommer att förbereda oss för utmaningarna 2024. Det råder ingen tvekan om att vår bransch går in i det nya året inför ett svagare marknadslandskap, men nu mer än någonsin kommer vi att visa vår förmåga att prestera för idag samtidigt som vi transformerar inför morgondagen."
Marknadsutveckling
Under fjärde kvartalet var den totala marknaden oförändrad eller negativ i de flesta regioner, med Nordamerika och Asien utanför Kina som endast rapporterade små ökningar. Den nordamerikanska marknaden mjuknade under den sista delen av året och rapporterade endast en ökning med 7 %, på grund av ett uppskjutet utbyte av maskinflottan då räntorna och inflationen förblir höga, medan marknaden i Europa sjönk med 1 % från en hög nivå drivet av försiktighet bland slutkunderna.
Sydamerika sjönk med 24 % i marknadsutveckling efter låga investeringsnivåer i Brasilien, medan Kina såg den största nedgången med 40 % till stor del beroende på långsammare ekonomisk aktivitet. Övriga asiatiska marknader var oförändrade på 4 %, tack vare en avmattning på marknader som Sydkorea och Indonesien och trots en ökad efterfrågan i Indien, Japan och Mellanöstern.
Tabell 1. Volvo Construction Equipment, nettoomsättning per marknadsområde, i miljoner svenska kronor (SEK).