
Swecons produktivitetsteam prisades på Volvo Construction Equipments återförsäljarkonferens
23 juni 2025
Motivering till utmärkelsen:
”Under de senaste två åren har Swecon gjort betydande strategiska investeringar i att utveckla de kapaciteter och resurser som krävs för att kommersialisera, sälja och stödja digitala lösningar, operatörsutbildning och konsulttjänster. Engagemanget exemplifieras av expansionen av Swecons dedikerade produktivitetsteam med fem heltidsanställda specialister. Teamet spelar en avgörande roll i att öka försäljningen av digitala och konsulttjänster på deras marknad. Som ett resultat har de hittills sålt mer än 50 % av alla digitala prenumerationer (i Europa och internationellt sammanlagt).”
– Det är riktigt kul att vårt arbete uppmärksammas av Volvo, tack vare allt fint arbete som görs av Anna Haglund och hennes team, säger Ulf Hellström, vd för Swecon Sverige.
– Grunden till allt är att vi har fått chansen från Swecons ledningsgrupp, att de helt enkelt tog risken och tillsatte det här teamet utan att veta var det skulle ta vägen. Att ge oss möjligheter och förutsättningar har varit viktigt, precis som sammansättningen av teamet. Vi är ett litet team men har en otrolig bredd i vår kompetens. Vi är också väldigt olika som individer men tillsammans blir vi en full leverans. Att tänka mångfald i stället för enfald har varit en jättebra och viktig utgångspunkt, säger Anna Haglund, produktchef produktivitetstjänster.
Teamet består av
Anna Haglund – Produktchef produktivitetstjänster
Fadi Talib – Produktspecialist produktivitetstjänster
Peter Bäck – Produktspecialist
Rickard Gerdlöf – Kundutbildare
Nicklas Nilsson - Kundutbildare
– I vår dialog med kunderna har det varit väldigt viktigt att fronta med vår kunskap och nyfikenhet och att ställa rätt frågor:
- Hur ser era mål ut och vad vill ni uppnå?
- Vilka utmaningar och möjligheter ser ni kring maskiner, maskinanvändande, processer, materialhanteringen?
- Är det ekonomin ni vill skruva på eller hållbarhetsfrågan och få ner utsläppen eller är det arbetsmiljön och säkerheten för maskinisterna.
– Vi påbörjar dialogen och för ett resonemang med kunden så att vi lär känna dem. Framför allt är det är det som är skillnaden mot tidigare arbetssätt. Digitala lösningar och verktyg kommer och går. Det är inte huvudfokuset. Första steget är att förstå vad kunden vill uppnå. I steg två kan vi sen säga: Men vet du vad? Vi har olika lösningar för era problem. Vi har digitala verktyg, vi har utbildningsinsatser - vi syr ihop ett paket anpassat till kundens verksamhet.
Sedan försöker vi också hitta nya forum för att nå ut med budskapen, till exempel branschträffar där vi kan föra fram våra budskap till kunderna och prata om andra kundcase och visa på siffror och mätbara vinningar hos andra. Det slår ganska högt. Vi vill hitta sammanhang där man är redo och intresserade av att lyssna och jobbar hårt med digital marknadsföring, digitala evenemang, inlägg på sociala medier och liknande.
Allt det här ser jag som framgångsfaktorer och det här är bara början. Vi har bara skrapat på ytan och inte nått full potential över huvud taget. Det finns massor att göra och många kunder som vi fortsatt kan hjälpa och utvecklas tillsammans med. Vi vill gärna se det mer som ett partnerskap, ännu mer än tidigare och knyta kunderna närmare oss i långsiktiga relationer.
Nästa steg blir att växla upp och lägga till rådgivningstjänster till de digitala verktygen som är lite mer komplicerade och nyttja simuleringsjobben i olika skeden med kunderna så att de får bättre hjälp när de ska köpa eller hyra maskinlösningar, avslutar Anna.
Senaste nyheterna om tjänster
-
23 juni 2025 | pressrelease
Swecons produktivitetsteam prisades på Volvo Construction Equipments återförsäljarkonferens
- 22 apr. 2025 | news
-
09 apr. 2025 | pressrelease
Volvo CE stöttar förarna med fler produktivitetshöjande digitala verktyg
-
09 apr. 2025 | pressrelease
Volvo CE lanserar konsulttjänsten Site Optimization, en boost för effektiviteten och hållbarheten
- 09 apr. 2025 | pressrelease