blog_post

Tomas om dieseltjuvarna efter han installerat ProtQtor dieselstöldskydd: "De blev nog snopna!"

06 okt. 2014

Dieselstölder är ett gissel för transport- och entreprenadbranschen. Förra året anmäldes 9 592 dieselstölder i landet, vilket innebär 26 tömda tankar varje dag. Men Tomas Lidén åker till jobbet varje dag utan att oroa sig. – Sedan jag skaffade ProtQtor har jag haft två stöldförsök, båda har misslyckats.

Tomas Lidén äger och driver Fenas i Kvarntorp utanför Vänersborg. Firman har sex anställda och är mångsysslare inom bygg- och anläggningsbranschen, men med Peab som huvudsaklig uppdragsgivare.

Bland maskinerna finns två Volvo grävmaskiner, en EW160 och en EC220, och i likhet med många andra i branschen har han råkat ut för dieselstölder. Stölder där bränsle för tusentals kronor försvunnit som inte täcks av någon försäkring eftersom självrisken överstiger värdet på det stulna. Och i värsta fall har tjuvarna brutit upp tanklocket för att komma åt bränslet.

Genom Per Johansson, som jobbar på Fenas, blev han för drygt ett år sedan erbjuden att testa en prototyp till ett dieselstöldskydd, det som i dag är ProtQtor. Stöldskyddet monterades på hjulgrävaren.

Det visade sig vara en klok åtgärd. Och två stöldförsök senare är Tomas Lidén mer än nöjd.

– Första gången lossade de skruvarna som fixerar röret, men det hjälper inte eftersom röret har en invändig låsning. Andra gången hade de fått upp de få deciliter som finns i röret, men inte mer.

– De blev nog väldigt snopna, gissar jag, skrattar Tomas.

Hotar lönsamheten

För ett par månader sedan fick dock den andra grävaren, EC220, påhälsning av dieseltjuvar som kom undan med drygt 100 liter bränsle.

– Men nu har jag ProtQtor även till den, det känns bra.

Sett i ett större perspektiv är dieselstölder ett växande problem som hotar lönsamheten för många företag. Förra året stals cirka tio miljoner liter diesel och sätten att försöka överlista tjuvarna är många: låsa in fordonen, kameraövervakning, undvika full tank i maskinerna vid dagens slut och att hälla spårbar smart DNA i tanken.

För Tomas Lidén är dock lösningen enkel: ProtQtor.

– Det är en kanongrej som jag verkligen kan rekommendera! Jag har slutat att låsa tanklocket till maskinerna, för jag vet att det inte går att slanga – och då slipper jag även att de bryter sönder något.


Kontakt

Fredrik Rigö

Chef Marknadskommunikation

Telefon: +46105563462