blog_post

Det flyter på bra med Volvo EC220E Big Float

19 dec. 2022

Han skrattar till åt minnet av själva premiärturen. Transporten gick ut till en återställd våtmark där några rader med uppgrävd torv låg i vägen.

– Naturligtvis körde jag fast på torven. Det var spännande ett tag, antingen komma loss eller simma tillbaka...


Jodå, Johan kom loss och fick även testa att den 35 ton tunga maskinen klarade av att ta sig fram på ett oåtkomligt gungfly.

Johan Klarin startade företaget 2009 i skånska Önnestad och körde i början ensam. Undan för undan expanderade företaget. De nyanställde, investerade i maskiner och gick från att bara hyra ut maskiner till att genomföra helt egna entreprenader.

– Nu har vi ett 50-tal medarbetare. Jag säger aldrig nej till jobb. Sedan har jag kanske chansat lite med investeringarna, men det har fallit väl ut, säger han som förklaring.

Bra relation

En annan förklaring är valet av maskiner och samarbetspartners. Den 60-talet stora flottan av entreprenadmaskiner består till 95 procent av Volvo. Finansieringen går huvudsakligen via Swecon Finans och samtliga maskiner är uppkopplade till den kostnadsfria digitala kundportalen mySwecon.

– Jag har alltid haft en bra relation med Swecon, dessutom gillar våra maskinister att köra Volvo. mySwecon har jag själv inte så stor erfarenhet av, men jag hör ju från administrationen och ekonomiavdelningen att de gillar mySwecon.

För några år sedan hyrde JKN Entreprenad in en Big Float-maskin i samband med ett våtmarksarbete. Det gav mersmak, men Johan Klarin kom aldrig riktigt till skott att göra investeringen i en ny maskin.

– Det ångrar jag i dag. När vi fick sådana jobb, så chansade vi med befintliga maskiner och egna lösningar där vi exempelvis lade ut mattor för att fördela vikten. Det gick så där. Ett par gånger sjönk maskinen ner i våtmarken och fick bärgas för stora pengar.

Intressant investering


Runt årsskiftet kontaktades Niklas Johansson på Stenstan Recycling, återförsäljare för finska Remu som tillverkar Big Float för grävmaskiner i olika storlekar. Valet föll på modellen E22 med en ny mer robust konstruktion för att skjuta ihop pontonerna vid transport.

– Det här ju en specialistmaskin som det inte finns många av. Ändå är efterfrågan för den här typen av maskiner stor, så det är en intressant investering som fler än JKN Entreprenad överväger, säger Niklas Johansson.

I början av september fick JKN Entreprenad sin Big Float byggd på en ny EC220E Long Reach. Den redan befintliga skaran av möjliga kunder – länsstyrelsen och andra vattenvårdande myndigheter och organisationer – växte när JKN presenterade den nya maskinen på Facebook och Instagram.

– Ja, då dök det upp fler intresserade, även privatpersoner.

"En härlig maskin"


Bortsett från premiärturen så är det Tobias Julin som kör Big Float-maskinen, som i oktober påbörjade ett återställningsarbete av sjön Klosterviken mellan Svedala och Skurup. Inloppet till sjön rensades, landskapet omformades för att gynna vadarfåglar och onödig vegetation togs bort.

– Det är en härlig maskin och bärigheten är fantastisk, säger Tobias och lägger till med ett skratt.

– Men på land är den otroligt klumpig. Tänk dig själv friktionen med ett 20 ton tungt och tio meter långt bandställ.

Flera kunder efterfrågar grävjobb på öppet vatten, så därför har Johan Klarin redan bestämt att komplettera maskinen med extrapontoner samt förankringsben.


FAKTA Volvo EC220E LR Big Float

Totalvikt Cirka 35 ton
Marktryck 125-160 gram per kvadratcentimeter,
mindre än en femtedel av marktrycket för en människas fötter.
Pontonlängd 11,2 meter
Skopa 800 liter
Räckvidd 15,8 meter
Max grävdjup 12 meter
Max vattendjup 1,5 meter

 


Kontakt

Fredrik Rigö

Chef Marknadskommunikation

Telefon: +46105563462