blog_post

Volvo klarar de hårda kraven hos SSAB - fler maskiner beställda av Swecon

16 nov. 2022

Magnus Funck delar transportansvaret med Assar Sköld och Fredrik Engman. Tillsammans ser de till att alla transporter på stålverket, med cirka 1 100 anställda, fungerar som det ska.

– Flera maskiner går femskift, som de på ”varma flöden”. Där har vi två truckar samt en Volvo L180 som kör skrot, en L220 som fungerar som kokstraktor och en L120 som är servicemaskin. Självklart har vi både reservmaskiner och reservförare om det skulle behövas, säger Fredrik Engman.


Från vänster: Fredrik Engman, Assar Sköld och Magnus Funck


Totalt finns det cirka 20-talet hjullastare och fem A25 dumprar, ombyggda till dragare, på SSAB i Luleå. De hårda kraven på maskinerna och den tuffa miljön, gör att de behöver bytas ut ungefär vart fjärde år.

Ett sådant generationsskifte pågår just nu, då SSAB:s beställning av nio hjullastare – i storlekar från L90 till L220 – samt tre ombyggda A25 dumprar håller på att verkställas.

– Vi har fått sex av hjullastarna och resten levereras senare i år. Då och i början av 2023 kommer också de nya dragarna, som byggs om av CEES i Malmö, säger Magnus Funck.

Anpassade maskiner


Dumprarna byggs om till dragare, utan korg, med vändskiva och kopplingar som kan ansluta till de olika vagnarna som finns i stålverket. Sedan kan de transportera allt från skrot och slam till kol.

Även hjullastarna anpassas beroende på arbetsuppgift: exempelvis pansarruta för de som lastar skrot och förstärkt skyddstak där maskinen riskerar att få fallande föremål på sig.

– Sedan har vi ett eget koncept för arbetsbelysning som innefattar både punktbelysning och ljusramp, säger Assar Sköld.

Att det blivit just Volvomaskiner på SSAB är ingen slump.

– Det är enkelt, vi är nöjda både med maskinerna och Swecons service. Vi har visserligen en egen verkstad, men har serviceavtal på alla nya maskiner. Dessutom ställer Swecon upp i ur och skur när vi behöver någon hjälp. Deras servicetekniker Patrik Nordlund jobbar nästan heltid hos oss, säger Magnus Funck.

Miljön är viktig


Även miljön – såväl arbetsmiljön som miljön i stort – betyder mycket på SSAB vid valet av maskiner.

– Hytten och arbetsmiljön är ett stort plus för Volvo, konstaterar Magnus som tillsammans med Fredrik och Assar kontinuerligt följer branschens omställning från fossilt bränsle.

– Vi har gått över till fossilfritt i alla våra maskiner med HVO100.

Den snabba utvecklingen av eldrivna maskiner välkomnar de alla tre.

– När de kommer i storlekar som passar vår verksamhet, så kommer vi absolut att testa dem.

FAKTA FOSSILFRITT STÅL

  • SSAB:s styrelse har beslutat att företaget ska investera totalt 45 miljarder kronor under perioden 2022–2030. Det betyder att SSAB:s alla produktionsorter går över till fossilfri drift till 2030.
  • Den kraftigt ökade efterfrågan på fossilfritt stål gör att SSAB tidigarelagt omställningen med 15 år.
  • I oktober förra året presenterades det första historiska fordonet av fossilfritt stål. Det var en självkörande dumper från Volvo gjort av SSAB Hybrit-stål.

Kontakt

Fredrik Rigö

Chef Marknadskommunikation

Telefon: +46105563462