blog_post

Eco Operator-utbildningen ger bara fördelar hos Schakt & Transport

19 apr. 2023

För Lars-Göran Johansson, maskinansvarig på Schakt & Transport, är det självklart att med regelbundenhet sätta förarna i skolbänken för att göra maskinförarna mer medvetna.

Eco Operator hjälper oss att leva upp till vår miljöpolicy, dessutom spar vi pengar på bränsle och underhåll.

Med två Volvo A45G-dumprar samt en Volvo EC480E jobbar de med avtäckning i brottet där det bryts cirka 1,3 miljoner ton kalk om året. Rickard går igenom kundens arbetsplats och körvägarna. Ser hur maskinisterna lastar, kör och tippar. Dessutom går han till källorna, programmet Matris i Volvomaskinerna som registrerar exakt hur de körts.

– Det ger mig en mycket god bild av vad som kan förbättras.


Ändrad körstil

Något som gicks igenom under fredagen, då förarna – en grupp på förmiddagen och en på eftermiddagen – fick konkreta tips om hur de kan köra bränslesnålare med bibehållen produktivitet.

Här är några exempel:

  • Undvik att överlasta dumpern. Överlast drar mer bränsle, ökar slitaget på maskinen och körvägarna, orsakar mer stillestånd och ökade reparationskostnader. Dessutom blir arbetsmiljön för föraren sämre.
  • Planera körningen, undvik start och stopp som ökar bränsleförbrukningen. Ge alltid företräde för en dumper som är lastad.
  • Tippa dumpern på låga varvtal. Med ny modern hydraulik tippar man lika snabbt på 1 200 varv/minut som med full gas.

– Sedan har vi själva lastningen. Att försöka hitta den mest effektiva lastcykeln för varje arbetsplats för att försöka hålla ett jämt flöde, öka produktiviteten och minska tomgångskörningen, säger Rickard Gerdlöf.

Förarna är avgörande


Det, och mycket annat, drog han för förarna under utbildningstillfället. I vår, efter ett par tre månader, ska han göra en ny Matris-avläsning och kontrollera bränsleförbrukningen i förhållande till transporterade schaktmassor.

Innan dess ska Rickard även genomföra Eco Operator-utbildningen för Schakt & Transport i Växjö och Malmö.

– Det är enbart förarna i samarbete med arbetsledningen som kan göra skillnad. Jag ger dem bara verktygen för att lyckas. Lars-Göran Johansson på Schakt & Transport är förhoppningsfull.

– Ja, av erfarenhet vet jag att den här utbildningen har positiv effekt. Det går att upprätthålla produktiviteten och samtidigt köra bränslesnålt och hållbart.


FAKTA Eco Operator

  • Utbildningen består av en teoretisk del samt en praktisk del hos kunden. Efter utbildningen erbjuder Swecon även en uppföljning om det önskas.
  • Utbildningen är uppdelad efter segment: anläggning, produktion och industri.
  • Mycket handlar om relativt enkla förändringar i vardagsarbetet som att minska tomgångskörningen, köra på lägre varvtal samt planera arbetet och arbetsplatsens utformning.
  • Genom smartare körning kan bränslekostnaderna minska med 15-20 procent utan att produktiviteten minskar. Det spar pengar och är skonsamt mot miljön. Det betyder också mindre slitage på maskinerna och en bättre arbetsmiljö.

Kontakt

Fredrik Rigö

Chef Marknadskommunikation

Telefon: +46105563462