Hinsbo Schakt om hyttfjädring på Volvo hjullastare: "Vilken skillnad det är!"
12 feb. 2024
Swecons specialutrustade Volvo L90H Winter Edition har en utrustningsnivå som sticker ut. Bland alla smarta och produktivitetshöjande detaljer – som knapp för tryckavlastning av 3⁄4- funktion för enkla och snabba redskapsbyten och Eberspächer dieselvärmare med telestart – är ändå den nya hyttfjädringen i en klass för sig.
Volvo L90H Winter Edition kom i bara tio exemplar under hösten och de sålde snabbt slut. Det är många som vill köra framtidens hjullastare redan nu.
Rikard Bergkvist på Hinsbo Schakt i Ludvika vet redan – efter mer än ett halvår som testförare – att Volvos nya hyttfjädring sätter en ny standard för branschen.
– Det här kommer alla att vilja ha. En kompis till mig, som kör L220H, fick testa min maskin med hyttfjädring. Han ville direkt ha det i sin maskin också.
Testkörde
Hinsbo Schakt jobbar huvudsakligen åt skogsbolag i regionen och sköter underhåll och snöröjning på ett finmaskigt nät av skogsbilvägar. Rikard årsgamla Volvo L90H är utrustad med vägsladd fram för underhåll på sommaren. På vintern byts det mot plog, isriv och sandskopa.
I våras fick Hinsbo Schakt förfrågan om de ville testköra Swecons nya hyttfjädring som tagits fram i samarbete med leverantören Limako Teknik i Falun. Att Rikard ”hjulade” sin lastmaskin i närmare två timmar till Falun för att få den monterad, är ett tydligt bevis på intresset. Och nu, i efterhand, är Rikard oerhört nöjd.
Mår mycket bättre
– Vilken skillnad det är! Alla potthål äts upp av hyttfjädringen. När jag sladdar en väg och stöter på en stor sten, så flyter hytten bara med, säger Rikard som ser fram emot vinterns snöröjning.
– Ta bara när man kör med sandskopan fullt lastad. I vanliga fall studsar det och kränger. Det gör det inte med hyttfjädring, jag testade det själv på gården i höstas. Jag ser fram emot snöröjningen!
Hyttfjädringen gör att Rikard kan köra snabbare på dåliga vägar. Han är ändå lite försiktig med det.
– Jag vill ändå vara snäll mot maskinen. Den stora fördelen är att jag som förare mår så mycket bättre. Utan hyttfjädring kan rygg och axlar vara helt färdiga efter en tuff arbetsdag.
FAKTA - Hyttfjädring
- På de fyra infästningarna mellan hytt och ram – ett i varje hörn – ersätts originalen med fjädringselement
- Fjädringselementet består bland annat av en hydraulcylinder som kopplas till maskinens ordinarie hydraulsystem
- Hyttfjädringen saknar elektronik och ställs in manuellt. Då optimeras fjädringen och dämpningen efter maskinens hela arbetsområde