XMOR-skopan på hårt bokad turné
14 okt. 2024
Den nya XMOR-skopan har av flera beskrivits som banbrytande, bland annat av Johan Henrysson, produktchef grävmaskiner på Swecon.
– Med XMOR-skopan på Volvo EC550E får maskinen lika hög kapacitet som en 70-tonsmaskin, men med bränsleförbrukning och CO2 utsläpp som en 50-tonsmaskin, sammanfattar han storheten.

Förklaringen är att XMOR-skopan är tillverkad i huvudsak av Hardox-stål och upp till 20 procent lättare än traditionella stålskopor. Fyrakubiksskopan har ungefär samma vikt som en bergskopa på 2,8 kubik. Det gör att nyttolasten kan öka väsentligt.
Ökad produktivitet
Med XMOR-skopan ökar produktiviteten med 14 procent och CO2-utsläppen minskar med lika många procent jämfört med en traditionell GP-skopa till Volvo EC550E, enligt beräkningar i Volvo CE:s SiteSim program.
I juli stannade Swecons demonstrationsmaskin till hos Nordschakt och deras arbetsställe i Siljan Schakts bergtäkt i Orsa. Efter en grundlig genomgång av demonstratören Gabriel Agemalm, fick medarbetaren Marcus Pettersson testa Volvo EC550E med XMOR skopa.
– Jag har kört grävmaskin i tio år, men det här var något nytt. Det märktes att skopan är lätt och det gick snabbt att lasta, både sten och morän.

Vill ha en egen
Totalt fick Marcus köra maskinen med XMOR-skopan i 41 timmar, innan det var dags för nästa kunddemonstration. Det räckte med råge för att Marcus skulle sakna den – och vilja ha en alldeles egen.
– Den var väldigt bekväm att köra, trevlig på alla sätt och vis. Det jag funderar på i efterhand är hur byte av slitdelar funkar? Sådant vill man ju inte ska krångla.
Det är faktiskt en annan av XMOR-skopans fördelar. Designen på XMOR-skopan är patenterad, bland annat den inverterade botten på skopan samt de vinklade, bultade hälsegmenten. Båda lösningarna minskar såväl vikten som slitaget samt bidrar till snabbare reparationer och underhåll jämfört med svetsade hälsegment.

Nå, får Marcus och hans kollegor på Nordschakt en egen Volvo EC550E med XMOR-skopa? Fredrik Andersson, ägare till det flerfaldigt Gasell-prisade företaget, säger inte tvärt nej.
– Njaa, vi får se framöver. Jag vet att både Marcus och Ulf, som också testade maskinen, är jättenöjda, men jag vill inte lova något nu.
FAKTA XMOR
- XMOR-skopan är designad av SSAB och har sålts genom externa XMOR-partners med stor framgång till gruvindustrin i bland annat Nordamerika, Australien, Sydafrika och Indien. Initialt utvecklades skopor för stora gruvmaskiner och därefter har XMOR tagit konceptet vidare och utvecklat designen för det nordiska klimatet.
- Den nya XMOR-skopan har skapats i samarbete mellan Fronteq (Götene) och Swecon för att passa optimalt med Volvo EC550E.
- Skopan levereras med SMP105 snabbfäste och premiärvisades på Svenska Maskinmässan i månadsskiftet maj-juni 2024 på Solvalla.

Senaste nyheterna om grävmaskiner
-
27 nov. 2024 | pressrelease
Volvo CE adderar tre modeller i mellanstorlek till uppfräschade grävarserien
- 21 nov. 2024 | blog_post
- 14 nov. 2024 | blog_post
- 12 nov. 2024 | pressrelease
-
12 nov. 2024 | pressrelease
Volvo CE höjer ribban för rivning med förbättrade höjdrivare med lång räckvidd