news

”Varannan Swecon” är verklighet – nu är fokus på service

17 maj 2016

Visionen ”Varannan Swecon” har levt med Swecon i över tio år och är en högt satt ambition. Det handlar bland annat om att varannan såld entreprenadmaskin i Sverige är såld av Swecon, vilket Swecon uppnår inom produktsegmentet produktionsmaskiner (hjullastare, dumprar samt band- och hjulgrävare).

– Det är viktigt med en stark position, men vi kan aldrig slappna av och vara nöjda. Vi ska fortsätta att stärka vårt serviceerbjudande för att vara en tillgänglig och trygg partner under hela maskinens livslängd, säger Swecons vd Christer Söderberg.

Många förklaringar

Det finns flera förklaringar till Swecons framgångar. Bland annat Volvos starka varumärke, ett brett produktprogram samt att den stora maskinpopulationen som vuxit över tid. Men Swecons roll är minst lika viktig

– Vi har vår styrka i ett riksstäckande nät av service och reservdelar och vi har fantastiska, ansvarsfulla medarbetare som alla är Swecons ambassadörer. Och vårt serviceutbud utvecklas ständigt, på senare tid har vi bland annat initierat proaktiv service, begagnade reservdelar och vidareutvecklad satsning på utbildningar med syfte att öka våra kunders produktivitet och lönsamhet.

Fler maskintimmar

– Allt hänger ihop, hela erbjudandet är viktigt. Men – service och eftermarknaden blir allt viktigare. Det är viktigt för kundens lönsamhet, maskiner blir allt mer avancerade och kräver mer avancerad kompetens och specialverktyg.

När Christer Söderberg pratar framtid har en utbyggd service, på kundens villkor, hög prioritet.

– Framför allt produktionsmaskiner kommer i framtiden arbeta fler maskintimmar och det i sin tur ställer krav på oss att vara mer tillgängliga med service och reservdelar. Allt går fortare och fortare. Då måste även vi hänga med och fortsätta erbjuda en professionell service då hög kundnöjdhet alltid har en central och avgörande betydelse.


Kontakt

Fredrik Rigö

Chef Marknadskommunikation

Telefon: +46105563462