news

Bra kan bli bättre när Swecon utvecklas

01 okt. 2018

Det är allt annat än lugnt i entreprenadbranschen. Efterfrågan på maskiner har aldrig varit så stark som de senaste åren. Lägg därtill högre krav från beställare som gör att tempot skruvats upp inom branschen. Det ställer tuffare krav på oss som leverantör. Och det gillar vi! Det sporrar oss på Swecon att fortsätta utvecklas och sträva efter att vara den bästa partnern som våra kunder behöver.

Vi vet att tillgänglighet är a och o för en kund. Det finns ingen som tjänar pengar på en stillastående maskin. Snabb och kompetent service är därför extremt viktigt. För att nå dit investerar Swecon två veckor per år i utbildning för varje servicetekniker. Utbildningstid som är nödvändig för att kunna vara bäst på det vi gör. Maskiner och teknik utvecklas ständigt och det är därför Swecon är mån om att medarbetare i vår organisation har ett mål för utbildning. Ni kanske har hört ”tänk om vi investerar pengar i utbildning och medarbetarna sedan lämnar oss”… ja, men tänk om vi inte gör det och de stannar… Så det är ett enkelt val för oss att lägga stort fokus på kompetensutveckling.

Men, vi behöver också bli fler. I takt med att marknaden har växt så krävs det mer personal framförallt inom serviceorganisationen. Bara under 2018 har Swecon ökat antalet servicetekniker med tio procent och vi fortsätter rekrytera. Vi har även förstärkt med fler som arbetar med reservdelar samt administration. Vi måste vara lätta att nå. Det är vårt absoluta mål att göra vardagen enklare för våra kunder. Kan vi göra bättre? Mitt motto är att allting kan alltid göras bättre…

Vi är idag mer än 400 personer i mitt team inom servicemarknad som jobbar runt om i Sverige. Och jag är verkligen stolt över dem. De är faktiskt bland de bästa i världen. Vad sägs om en bronsplats i Volvo CE:s VM för servicetekniker och reservdelspersonal. Jag tycker att det ger lite av ett kvitto på den kompetens vi besitter för att kunna leverera kundnytta.

Att utveckla medarbetarna och organisationen är ett av de viktigaste områdena som Swecon fortsätter att jobba med för att följa med på marknadens krav idag och imorgon.

Joakim Arndorw
Affärschef Service och Reservdelar


Kontakt

Fredrik Rigö

Chef Marknadskommunikation

Telefon: +46105563462