Experten om de nya eldrivna maskinerna från Volvo Construction Equipment
21 nov. 2022
EC18 Electric
– Vår helt nya elektriska EC18 gjorde sin entré på den svenska marknaden precis efter semestern och blir ett fantastiskt tillskott till nuvarande elektriska maskiner. Rent utseendemässigt är maskinen förvirrande lik sin dieseldrivna motsvarighet som vi på Swecon sålt i stort antal. En maskin med fantastisk förarmiljö och med köregenskaper som ligger i den absoluta framkanten.
– Med sin nya helelektriska konstruktion tar Volvo ytterligare ett kliv när det gäller både miljö och komfort. Miljövinsten är säkert det man först tänker på, men när man sätter sig i maskinen och provkör är tystnaden det starkaste intrycket!
– På normalt driftsvarvtal är den elektriska motorn och tillhörande hydraulik så gott som ohörbar. Känslan som uppstår när man gräver, och i princip enbart hör ljudet av skopan mot materialet, är svårslagen.
Läs mer: Tufft test av EC18 Electric
Batteriet på 20 kWh ger maskinen en driftstid på upp emot fem timmar. Givetvis beror detta på hur hårt maskinen körs och vi kan ha allt ifrån två timmars driftstid upp till en hel arbetsdag.
– Laddning sker med den medföljande laddkabeln och den inbyggda laddaren som fyller batteriet från tomt till fullt på cirka sex timmar. Behövs snabbare laddning och mer kapacitet så har Volvo tre olika snabbladdare som kan ladda maskinen så snabbt som cirka 1,5 timme.
– Vår EC18 Electric är alltså som en helt vanlig EC18, bara tystare och mer miljövänlig.
L20 Electric
– L20 Electric är vår senaste elektriska hjullastare som kompletterar redan befintliga L25 Electric. Maskinen har berikats med några nya och väldigt spännande tillval som blir standard för de svenska maskinerna.
– Det som kanske är mest tydligt är att lastaren nu har fått parallellänkage i lastaren. Alltså det som tidigare fanns på modellen L25H. Lastarlänkaget ger inte bara en mycket god sikt utan även hundraprocentig parallellföring. Maskinen är som gjord för att köra med gaffel.
– Bland de mindre tydliga nyheterna finns en elektrisk parkeringsbroms som läggs i automatiskt efter en stund utan körning.
– Som ett komplement till den elektriska parkeringsbromsen så har L20 även ”hill hold”. Man kan alltså köra maskinen fullastad på gaffeln uppför en brant backe, släppa gasen och maskinen står kvar till dess man väljer att köra vidare. En funktion som skapar en verkligt säker och funktionell maskin.
– Den sista riktigt bra nyheten på L20 Electric är den uppgraderade laddkapaciteten. Maskinen har dubbla inbyggda laddare som därmed halverar laddtiden ner till cirka sex timmar med den medföljande laddkabeln.
– Även för denna maskin finns Volvos utbud av snabbladdare för både inomhus- och utomhusbruk med laddtider ner mot två timmar.
– Summerar vi L20 Electric så har vi en tyst, effektiv och komfortabel elektrisk hjullastare som i de flesta fall klarar en hel arbetsdag. Vi har en maskin som är den perfekta servicemaskinen och som passar utmärkt till körning både inomhus och utomhus.
– Och med ett bränslepris på mindre än en fjärdedel mot dieseln, så finns även bra ekonomiska argument för att välkomna vår allra senaste elektriska hjullastare.
Relaterad information