Volvo ECR25 Electric når nya höjder på toppen av ikoniska Schilthorn

27 apr. 2023

  • På en höjd av 2 970 meter är den eldrivna grävmaskinen ECR25 en av de få maskiner som tack vare sin elektriska drivlina, kan arbeta på denna extremt krävande plats.
  • Den svårtillgängliga platsen och bristen på utrymme innebär stora utmaningar, så det fanns bara en lösning för att transportera ECR25 Electric till dess pittoreska nya arbetsplats vid toppen av Schilthorn i Schweiz – via helikoptervinsch.
  • Här sattes grävmaskinen igång med att gräva och skapa grunden för en ny toppstation som en del av den populära skidortens förnyelse på 100 miljoner schweiziska franc.

Den 2 970 meter höga Schilthorn i Bernalperna i Schweiz är det nya hemmet för en emissionsfri ECR25 Electric eldriven grävmaskin från Volvo CE. Maskinen används i ett omvandlingsprogram på 100 miljoner schweiziska franc för att bygga en ny linbana från den lilla byn Stechelberg vid bergets fot till toppen av Schilthorn. Den nya linbanan drivs av Schilthornbahn AG och kommer att öka passagerarkapaciteten och minska restiden, samt möjliggöra 365-dagars tillgång till bergstoppen.

ECR25 Electric transporteras upp till Schilthorn med helikopter

Platsen är populär bland klättrare och vägen upp till Schilthorn utforskades redan i slutet av 1800-talet, men geologiska och tekniska utmaningar visade sig oöverstigliga fram till 1960-talet när ett team under ledning av Ernst Feuz utvecklade Schilthorn linbanan, vilket öppnade tillgången till toppen för första gången. Under många år var det världens längsta och brantaste linbana, som blev mer känd tack vare en medverkan i James Bond-filmen "I hennes majestäts hemliga tjänst" från 1968. 

Dieselmotorer lider av minskad effektivitet, ökade utsläpp och kraftiga tillförlitlighetsproblem på hög höjd, så elektriska maskiner den idealiska lösningen för att arbeta i dessa tunna luftförhållanden. Även om det redan används brett och framgångsrikt i en mängd olika applikationer, är detta ytterligare ett nytt segment för Volvos eldrivna maskiner. Det är också ytterligare ett viktigt steg framåt i Volvo CE:s resa med elektromobilitet och ambitionen att nå noll nettoutsläpp av växthusgaser i värdekedjan till 2040.

Timur Abied, Utility Product Manager från Volvo CE: "Vi är glada över att ECR25 Electric har valts för detta projekt. Det är inte bara en knepig plats, den är också ikonisk. Vi är vana vid att diskutera fördelarna med nästan helt tysta elektriska maskiner med nollutsläpp i livliga stadsmiljöer och för inomhusarbeten. Men det här projektet visar på eldriftens mångsidighet för att lösa fler problem än man kan tro. Vi ser mycket fram emot att bevisa kraften hos elektriska maskiner för att klara de tuffaste utmaningarna".

Antar utmaningen

Bygg- och anläggningsspecialisterna Ghelma AG Baubetriebe ansvarar för schaktningen och grundläggningen av den nya toppstationen och de var väl medvetna om utmaningarna med att arbeta på nästan 3 000 meters höjd.

Melchior Burlon, platschef hos Ghelma AG Baubetriebe

"Det finns två huvudproblem uppe i bergen", förklarar Melchior Burlon, platschef på Ghelma AG Baubetriebe, som utför arbetet. "Å ena sidan har vi inte mycket utrymme här, och å andra sidan stöter vi ofta på problem med dieselmotorer som fungerar på den här höjden på grund av den tunna luften och kylan."

Miljö- och hälsoriskerna från dieselutsläpp var också ett bekymmer. En elektrisk maskin med nollutsläpp var den självklara lösningen.

"Volvo CE är den enda leverantören som erbjuder något av den här storleken", förklarar Melchior Burlon. "Annars fanns det bara grävmaskiner upp till två ton och vi ville ha den kraftfullaste maskinen för jobbet – och något som vi fortfarande kunde transportera med helikopter om det skulle behövas."

En flygande start

ECR25 Electric levererades av den lokala återförsäljaren där den lastades på en pistmaskin. Det pågående arbetet med järnvägen innebar att grävmaskinen måste bogseras upp på natten bit för bit till stationen vid Birg som ligger på 2 600 meters höjd. Maskinen transporterades sedan med helikopter den sista och mest utmanande delen av vägen upp till toppen, i vad som var en noggrant planerad process.

Volvo ECR25 Electric i arbete på Schilthorn

Flyttar berg

Isen och kylan upp i bergen utgör de största utmaningarna för maskinen, även om kylan inte visar sig vara ett problem eftersom maskinen startar omedelbart, till skillnad från dess dieselmotsvarigheter som kan ta upp till en timme. Transport av diesel uppför berget för att driva maskinen elimineras också. Istället laddas ECR25 Electric via Schilthorns linbanas strömförsörjning – och vid behov under projektet kommer även snabbladdaren att användas. Linbanan tar 100 % av sin el från vattenkraft som genereras i Lauterbrunnendalen.

"Energin finns tillgänglig här uppe, och vi kan utnyttja den när som helst. Den andra fördelen är frånvaron av avgasutsläpp, det är bra, avslutar Burlon.

Volvo ECR25 Electric i arbete i Bernalperna

För Ghelma AG Baubetriebe har deras erfarenhet av elektriska maskiner bara varit positiv, så mycket att de redan har beställt en Volvo ECR18 Electric minigrävare, som väntas följa med sin storebror upp på Schilthorn om bara några månader.



Kontakt

Fredrik Rigö

Chef Marknadskommunikation

Telefon: +46105563462