news

Enduroteamet 'Swecon I Stark Future' laddar med Volvo PU500 batterienergilager under Gotland Grand National

17 okt. 2025

Det som skiljer årets tävling från förra året, är att Swecon tar med sig två stycken Volvo PU500 batterienergilager till Gotland den 23-25 oktober. De kommer att fungera som kraftkälla för att ladda teamets fem eldrivna Stark VARG motorcyklar som en del i den totala strömförsörjning som krävs för teamets etablering. Laddningen sker med ström från batterienergilagret som laddats i förväg. På så sätt minimerar teamet behovet av generatorer med HVO-bränsle på tävlingsplatsen.

– Det är första gången som denna lösning används - primärt framtagen för att förse Volvo Construction Equipments eldrivna anläggningsmaskiner med laddning där tillgång till fast ström saknas. Vi kommer att ladda batterierna till teamets motorcyklar och testa möjligheterna med denna lösning under GGN, säger Fredrik Rigö, ansvarig för marknadskommunikation och varumärkessamarbeten på Swecon.

Hjullastaren Volvo L90 Electric laddas med ström från batterienergilagret Volvo PU500.


Teamet ställer upp med fem eldrivna Stark VARG som alla behöver flera batterier och byten för att genomföra tävlingen. Batteribyten kommer att ske på två platser på banan, där den primära är mitt framför publiken i den stora tank- och laddslingan, och den andra halvvägs in på det cirka 25 kilometer långa varvet. Dessa byten kommer att ske med stöd av tekniker och personal från Swecon.

– Arrangören av Gotland Grand National, med Conny Bohlin och hans team i spetsen, gör ett fantastiskt jobb med att minimera tävlingens miljöpåverkan. Med användandet av Volvo PU500 visar vi som team i tävlingen och samarbetspartner att vi tar ytterligare steg och bidrar till att göra GGN ännu mer hållbart, avslutar Rigö.

Volvo PU500 batterienergilager på GGN

Swecon I Stark Futures laddlösning med Volvo PU500 finns tillgänglig för kommersiellt bruk via Swecon Rental.


När det gäller strömförsörjning ute på arenan, så finns det ett antal laddare och tillgång till ström som Stark Future upplåter åt sina kunder som kör Stark VARG. Övriga märken får service som vanligt i samma laddningsslinga under GGN.

För det eldrivna teamet Swecon I Stark Future tävlar fransmännen Sebastien Tortelli och David Herbreteau, finska Anna Palander, spanjoren och enduroinfluencern David Sánchez och sist men inte minst, Stark Futures grundare och vd Anton Wass - alltid en uppskattad personlighet i depån och på banan i ett av få deltaganden i tävlingssammanhang under året.


Om Swecon på Gotland Grand National

Swecon bidrar, likt tidigare år, med Volvomaskiner som körs med eldrift eller på fossilfri HVO100 under byggnation och underhåll bansträckningen, och för service under genomförandet av tävlingen. För att stötta införandet av eldrift även i enduro, så har Swecon under flera år sponsrat batteribytesstationen under GGN.

Om Swecon I Stark Future i Gotland Grand National 2.0

Swecon gick inför Gotland Grand National 2024 samman med elmotorcykeltillverkaren Stark Future i en banbrytande satsning med ett eldrivet team i världens största endurotävling. Teamet ställer upp med fyra förare på eldrivna Stark VARG- motorcyklar med målsättningen att nå framskjutna placeringar i den klassiska tävlingen och samtidigt främja hållbarhet, jämställdhet och eldrift inom både anläggningsbranschen och motorsporten.


Om Stark Future

Stark Future är ett multinationellt företag, etablerat 2020 med svenska rötter och beläget i utkanten av Barcelona. Stark Future har byggt upp ett engagerat, passionerat och kunnigt team från gräddan av både motorcykel- och kraftelektronikindustrin. Företagets första modell ur ett ambitiöst program av nästa generationens elmotorcyklar, är den kraftfulla Stark VARG. Den cirka 120 kg tunga motocrosscykeln på 80 hk är den första eldrivna motorcykeln med ledande prestanda inom sin kategori.

Om Gotland Grand National


Gotland Grand National
är en av världens största endurotävlingar. Den kördes årligen på alla helgons dag från 1984, och sedan 2014 helgen innan. Tävlingsplatsen var tidigare Tofta skjutfält, men från och med 2024 körs den på ett område vid Hejdeby utanför Visby. Ursprungligen kördes tävlingen under svåra förhållanden, men på senare tid har tävlingen gjorts enklare för att fler ska kunna deltaga. GGN lockar cirka 3 000 förare från 15 länder och bildar tillsammans med Stångebroslaget och Ränneslättsloppet det som kallas en Svensk Enduroklassiker. Tävlingen ses av över 600 000 tittare under fem timmars direktsändning i SVT.



Kontakt

Fredrik Rigö

Chef Marknadskommunikation

Telefon: +46105563462