No Image
pressrelease

Livslång kundsupport i fokus för Volvo CE

26 mar 2010

Volvo Construction Equipment visar upp sin förmåga som "Leverantör av totallösningar" på Bauma 2010 genom att framhålla kundsupportprodukter och tjänster skräddarsydda för att öka maskinernas tillgänglighet under hela deras livscykel.

När Volvo Construction Equipment påstår sig vara en "leverantör av totallösningar" går innebörden av detta mycket djupare än att bara ha rätt maskiner för jobbet. Det innefattar hela ägarskapsupplevelsen, något som maskinägarna kan dra nytta av under åratal efter inköpet.

Volvo demonstrerar detta engagemang på Bauma 2010 genom att erbjuda en "totallösning" med produkter och tjänster som tillgodoser alla aspekter av en maskins produktiva livslängd – från finansiering av inköpet, genom maskinens hela livscykel till den slutliga renoveringen eller skrotningen.

"Om 'god service' i går betydde att snabbt reagera på ett maskinhaveri, betyder det i morgon att förebygga haverier genom att förvarna" säger Mats Andersson, chef för global servicesupport hos Volvo Construction Equipment. "Vi tänker visa att vi utvecklar produkter och tjänster som klarar denna utmaning oavsett maskinens användningsområde, eller kundverksamhetens omfattning – och oavsett var maskinen befinner sig i sin livscykel."

De produkter och tjänster som hjälper Volvo att leverera en "totallösning" till kunderna är:

CareTrack: Volvos telematiksystem med en uppsättning verktyg som gör "hur, vad, när och var" i maskinens användning synliga. CareTrack av i dag ger kunderna en lösning som underlättar övervakningen av maskinens hälsotillstånd och aktivitet. Kommande tillägg till tjänsten ökar maskinsäkerheten ytterligare och ger tillgång till ett antal fjärrdiagnostikfunktioner.

MATRIS-analys: Volvoåterförsäljare kan tillhandahålla en analys av maskinens aktiviteter via detta verktyg. MATRIS-analys hjälper till att optimera maskinens användning genom att följa upp användningskaraktäristiken och identifiera möjligheter till förbättringar, vilket resulterar i bättre ekonomi och minskat slitage.

Oljeanalys: En tjänst som hjälper kunderna att planera underhållet, liksom att minska risken för oplanerade stillestånd och kostsamma reparationer. Den ger en grundlig "hälsokontroll" av maskinens system genom analys av oljan i motor, transmission, hydraulsystem, axlar och bromsar, liksom av kylvätskan och bränslet.

Volvo serviceavtal: Volvo förser sina återförsäljare med avtal som ger återförsäljare och kund möjlighet att anpassa servicenivåerna till vissa tidsperioder, eller förhållanden såsom maskinmix, ålder, tillämpning eller i vilken utsträckning kunden själv underhåller sin maskinpark.

Volvo originaldelar och redskap: Ingen tillverkare i premiumklassen kan påstå att deras erbjudande är komplett utan ett omfattande utbud av reservdelar. Här ingår lösningar i form av satser, fabriksrenoverade delar eller tillämpningsspecifika lösningar, till exempel redskap och slitdelar.

Volvo servicetekniker: Volvos support i främsta linjen är en fullgod orsak till att kunderna håller sig till Volvo. Servicetekniker från Volvo finns på plats på Bauma för att hjälpa till att ge ett praktiskt perspektiv på budskapet "totallösningar".

"En gång i tiden var målet att ha en förarvänlig, ekonomisk maskin, nu handlar det om att uppnå en fortlöpande kontakt med förare och maskin som resulterar i hittills oöverträffade nivåer av drifttid och effektivitet" säger Mats Andersson.

Mer information om Bauma 2010 finner du på Swecons webbplats


Kontakt

Fredrik Rigö

Chef Marknadskommunikation

Telefon: +46105563462