pressrelease

Över 3 000 besökare på Swecondagarna

24 jun 2010

Trots hot om regn i början på veckan så bjöd årets Swecondagarna på bra väder, även om det var en störtskur som satte punkt för årets höjdpunkt för maskinentusiaster. Ett 40-tal maskiner fanns på plats och hann under de två dagarna utsättas för krävande tester av nyfikna testförare.

 Swecondagarna den 18-19 juni inleddes traditionsenligt med en sprakande maskinshow som i år bjöd på både bröllop och biljakter. Årets event i Eskilstuna lockade till sig drygt 3 000 personer som på nära håll fick möjligheten att bekanta sig med Volvos och Swecons produkter och tjänster. Liksom förra året bjöds det på hamburgare till lunch. I år serverades det hela 3 500 hamburgare under årets största och populäraste grillfest.

 De maskinnyheter som presenterades var främst av det kompaktare formatet; Volvo L50F hjullastare och minigrävare i C-serien. Andra tekniska nyheter var också i fokus när Swecon erbjöd provkörning av nya OptiShift, ett system som kan ge upp till 15% i bränslebesparing på tyngre hjullastare.

 Under dagarna auktionerades ett 20-tal redskap ut till nöjda köpare. Auktionen genomfördes enligt amerikansk modell där priset sänktes med 20 % varannan timme. Den som hade is i magen kunde fynda rejält på Swecons begagnattorg.

 En Eco Operator Challenge i bränsleeffektiv körning med dumper avgjordes på en krävande terrängbana där professionella dumperförare fick chansen att mäta sin körskicklighet mot kollegor från hela landet. Andra tävlingar som genomfördes var simulatorkörning för både hjullastare och grävmaskiner och som en extra krydda för motorsportintresserade kunde man även utmana Volvo Green Racings STCC-förare Robert Dahlgren i Swecons racingsimulator.

 - Stämningen i branschen, både bland kunder och anställda är mycket positiv. Det blev extra tydligt när vi mötte besökarna på Swecondagarna. Vi har ett mycket starkt utbud av produkter och tjänster som vi kan visa upp i en fantastisk och unik miljö på Volvo Customer Center. Men allra viktigast under dessa dagar är att vi får möta våra kunder och få direkt feedback på det vi gör. Det ger oss förutsättningar att skapa ännu bättre erbjudanden för våra kunder i framtiden, säger Fredrik Rigö, ansvarig för Swecons marknadskommunikation.

 En film från årets Swecondagarna kommer inom kort att släppas på www.swecon.se/play och på vår kanal på YouTube.


Kontakt

Fredrik Rigö

Chef Marknadskommunikation

Telefon: +46105563462