pressrelease

Guldregn över Volvo Construction Equipment vid Red Dot Product Design Awards 2014

02 maj 2014

Tre produkter från Volvo Construction Equipment (Volvo CE) – bandgrävaren EC380E, Volvo Visibility Vest  och BP30L Identity Backpack – vann över tusentals internationella bidrag och övertygade en panel av designexperter att tilldela dem det prestigefyllda Red Dot Product Design Award. Denna senaste framgång innebär att Volvo CE:s  ramstyrda dumprar, hjullastare, grävmaskiner samt Volvo-kläder och accessoarer alla har vunnit Red Dot-utmärkelser.

Volvo CE:s bidrag tävlade mot över 4 800 olika produkter från 53 olika länder. Sedan 1954 har designtävlingen Red Dot  Award uppmärksammat och belönat det allra bästa inom internationell design. I år spenderade juryns 40 välkända designspecialister flera dagar med att utvärdera  tävlingsbidragen enligt Red Dots motto "in search of excellence". Bland de strikta bedömningskriterierna ingick att analysera produkternas innovationsgrad, funktionalitetsnivå och hållbarhet.

En ny inställning till design

De tre prisbelönta produkterna representerar alla ett designskifte på Volvo CE. EC380E är en av de första grävmaskinerna från den nya designgenerationen på Volvo och utgör ett exempel på en helt omdefinierad design av en Volvo CE-maskin. Den robusta produktionsmaskinen är uppbyggd på samma DNA som tidigare modeller och är också konstruerad för arbete på tuffa arbetsplatser, men har fått en helt ny exteriör och interiör. Ryggsäcken och västen ingår i en ny serie kläder och accessoarer som – för första gången någonsin – från början till slut har utvecklats av samma designers som de som skapar Volvo CE:s maskiner.

"Vi är mycket glada att tre Volvo CE-produkter har tilldelats detta internationellt erkända pris för utmärkt design," säger Anders P. Larsson, vice VD för Volvo CE:s teknologiavdelning. "EC380E, Volvo Visibility Vest och BP30L Identity Backpack representerar ett enat Volvo-märke. Våra designers gick tillväga på precis samma sätt när de skulle ta fram kläderna och accessoarerna som när de designar anläggningsutrustning. Det moderna  utseendet och den innovativa designen hos respektive produkt reflekterar varumärket Volvos goda kvalitet." visibility jacket


En enhetlig Volvo-vision

Volvo Visibility Vest föddes ur en idé som framfördes av en Volvo CE-medarbetare i företagets försäljnings- och marknadsorganisation. Han ville ha en jacka som var två produkter i en – en snygg väst som även kan vändas ut och in och användas som varningsväst, något som är ett krav vid kundbesök på en byggarbetsplats. BP30L Identity Backpack är gjord för att stå emot de tuffa förhållandena på byggarbetsplatser. Den är noggrant utformad för att reflektera vad kunder inom anläggningssektorn behöver i en ryggsäck: den har ett tåligt, vattentätt ytterhölje och säkerhetsfunktioner som ett orange band över bröstet och Volvo-logo i reflexfärg."De som köper Volvo CE:s maskiner väljer dem på grund av utrustningens kvalitet och tillförlitlighet – vi vill att våra klädesvaror och accessoarer ska reflektera och bygga på detta gedigna rykte", förklarar Mats Bredborg, global chef för varumärkeshantering på Volvo CE. "Västens och ryggsäckens distinkta och funktionella design ligger helt i linje med Volvo-maskinernas identitet – båda känns omedelbart igen som Volvo CE-produkter. Det är tydligt att våra maskiner och kläder/accessoarer kommer från samma ställe – från designers som verkligen fokuserar på våra kunders behov."
Backpack


Kvalitet och innovation belönas

Över 1 000 gäster från hela världen kommer att samlas för att fira vinnarna av årets
priser på Red Dot-galan den 7 juli i Essen i Tyskland, där de prisbelönta
produkterna kommer att visas i Red Dot Design Museum. "Det är bara de bästa
produkterna som får juryns pris," säger prof., dr. Peter Zec, grundare och VD
för Red Dot. "Detta reflekteras särskilt i procentandelen vinnare i förhållande
till antalet bidrag i Red Dot Award, vilken är mycket mindre i jämförelse med
andra internationella designtävlingar. Därför kan vinnarna vara stolta över sina
insatser. Deras bidrag skiljde sig från mängden och de klarade testet under
experternas kritiska granskning."

Bilder: Volvo EC380E, Volvo Visibility Vest och BP30L Identity Backpack från Volvo Construction Equipment vann över tusentals internationella produkter och tilldelades det prestigefyllda Red Dot Product Design Award.

Besök vårt bildgalleri för att hämta bilden i högupplöst format: http://www.volvoce.com/constructionequipment/na/en-us/newsmedia/image%20gallery/pages/introduction.aspx

För mer information, vänligen kontakta:

Elisabet Altin
Direktör, kommunikationsteknik
Volvo Construction Equipment
Tel: int +46 470 387809
E-post: elisabet.altin@volvo.com


Kontakt

Fredrik Rigö

Chef Marknadskommunikation

Telefon: +46105563462