pressrelease

​​Volvo nya minigrävare på 1,5–2 ton är tuffare än somliga tror

21 apr 2015

De ser små ut. Men grävmaskinerna EC15D, EC18D och EC20D från Volvo Construction Equipment är starka och lättkörda och arbetar outtröttligt timme efter timme.

Den nya D-serien av minigrävare från Volvo Construction Equipment (Volvo CE) tillhör viktklassen 1,5–2 ton och har en D0.9A Volvo-dieselmotor som uppfyller de senaste emissionskraven. Utsläppen minimeras med hjälp av tillvalet automatisk tomgång, som minskar varvtalet till tomgång om reglagen inte används under fem sekunder. Om maskinen lämnas på tomgång en längre stund kan motorn stängas av automatiskt. Då stoppas timräknaren. Det förlänger serviceintervallen, minskar driftkostnaderna och håller andrahandsvärdet uppe.

Och det är inte allt. EC15D och EC18D har dessutom 12 % större lyftkapacitet jämfört med tidigare modeller och kan numera utrustas med extra bakre motvikt för ännu större stabilitet. Med kompaktgrävarnas kraft och optimerade grävaggregat kan föraren sträcka sig längre, gräva djupare och nå högre.

Lättkörd

Volvo-hytten hjälper föraren att bli produktivare. Den breda dörren med tre upphängningspunkter gör instigningen säker och enkel. På öppna hytter finns en rejäl ledstång. Hytterna har enastående buller- och vibrationsisolering och ger fantastisk runtomsikt. Och eftersom det inte finns pedaler på golvet sitter föraren bekvämt hela dagen.Alla reglage är ergonomiskt placerade, och de stora körpedalerna gör det enkelt för föraren att manövrera i trånga utrymmen. Fingerhjulet ger exakt kontroll över bomförflyttning och underlättar infästningen av redskap.För maximal effektivitet sitter en omkopplare för snabbkörning på schaktbladsspaken som förkortar återfyllningstiden. En extra knapp framtill på den högra joysticken förenklar manövreringen av hydraulhammare.

Byggd för att hålla

Tack vare Volvos flera decennier långa konstruktionserfarenhet och ytterligare förfiningar av D-serien håller kompaktgrävarna längre än någonsin. Den tåliga bakre motvikten klarar av hårda kollisioner och skyddar alla viktiga delar. Den unika, höga designen är konstruerad av ett enda stycke gjutjärn, som omsluter maskinen och ger ännu bättre skydd. Platt och extra härdigt glas på hyttens fyra sidor garanterar att reservdelar kan installeras snabbt, enkelt och billigt om något skadas.

Det robusta schaktbladet har en fastsvetsad bladkant som är ännu tåligare. Den kraftiga övre läppen ger bättre skydd mot skador vid tuffa arbeten och ger god styvhet när bladet används för stabilisering. Bladets rejäla struktur och svängda profil garanterar enastående prestanda vid både schaktning och återfyllning.

På EC15D och EC18D sitter lyftcylindern högst upp på bommen, där den får bäst skydd mot skador. Bomcylindern på EC20D skyddas av ett starkt stålhölje. I alla tre modeller leds de flesta slangarna genom bommen för att öka livslängden.

Svängramen samt bommens och skaftets ändar är gjutna för maximal belastningsfördelning. De härdade sprintarna och bussningarna ger minimala vridningstoleranser och maximal säkerhet för minimalt slitage. Alla dessa designval gör att maskinen klarar av jobbet, år efter år.

Enkel service

D-serien är mycket hållbar – men också enkel att underhålla tack vare de högklassiga inbyggda serviceegenskaperna. Ställen som ska servas dagligen är logiskt grupperade under motorhuven som öppnas stort. Med Volvos patenterade, flerfunktionella hydrauloljefilter uppstår filtrering när behållaren är helt eller delvis fylld och innan oljan returneras via avtappningsledningarna. En genomskinlig behållare förenklar oljekontrollen och gör det möjligt att snabbt upptäcka föroreningar.

De enkla och snabba inspektionerna och de långa smörjintervallen på 50 timmar ökar drifttiden. Det blir lättare att utföra de åtgärder som behövs, vilket i sin tur ökar maskinens livslängd.

Extremt mångsidig

D-serien ger enkel service och högklassig hållbarhet, och den enorma mångsidigheten bidrar ytterligare till ökad drifttid. Undervagnen på EC18D och EC20D kan sträckas ut och dras ihop om arbetsplatsen kräver det. En mindre bredd kan väljas vid trånga passager. Dessutom har det toppmoderna hydraulsystemet konstruerats för maximala prestanda i alla applikationer. Flödesdelningssystemet ger föraren exakt kontroll över flera funktioner samtidigt och gör arbetet effektivare.

Bommen är något förskjuten åt vänster för att ge bättre sikt i trånga utrymmen. På dessa maskiner stannar svängstolpen och cylindern innanför banden. Det minskar risken för maskinskador vid arbete längs med hinder.

Kunden kan välja mellan en stor mängd tillbehör: allroundskopor med bultade tänder, fasta och tiltbara dikesskopor eller flera olika Volvo hydraulhammare – med hög slageffekt och låg ljudnivå. Alla redskap omfattas helt av från Volvo CE:s eftermarknadstjänster och support. För enklare redskapsbyte kan Volvos specialframtagna snabbkoppling hämta upp Volvo hydrauliska redskap både i höjdgrävnings- och djupgrävningsläge.

Vid transport på ett släpfordon ger särskilda lyftpunkter och en automatisk svängbroms säker manövrering. Volvos enkla och effektiva skoptransportsystem gör också transporten säker och enkel. Transportkrokar finns inbyggda i skopan. Du kan bära upp till två allroundskopor som fästs i en dikesskopa, som säkras mot bladet i slutet av arbetsdagen.


Kontakt

Fredrik Rigö

Chef Marknadskommunikation

Telefon: +46105563462