pressrelease

Swecon presenterar ”mySwecon” – entreprenörens digitala assistent

24 maj 2018

I portalen mySwecon samlas noga utvalda digitala tjänster från Swecon under ett och samma paraply för att öka användbarhet och effektivitet med entreprenadkundens behov i centrum. Den innefattar driften av maskinerna och information till förare och maskinansvariga, men också ekonomitjänster och annan information som är specifik för ägare och företagsledning. 
– mySwecon utvecklas i nära samarbete med kunderna för att få tjänsten så användbar och praktisk som möjligt, säger Robert Carlsson, projektledare på Swecon.

Projektgruppen har jobbat med mySwecon sedan hösten 2017 och på ett tidigt stadium engagerades kunder för att utforma tjänsten. Dessutom kommer en handfull pilotkunder att använda webbportalen, för att finslipa tjänsten och olika detaljer, innan den släpps i skarp version efter sommaren.

– Branschen är i snabb förändring som följd av den tekniska utvecklingen och fokusområden idag handlar mycket om autonomitet, elektrifiering och digitalisering. I den dagliga kundkontakten har vi en ambition och vilja att förenkla kommunikation och förstärka relation i kombination med att våra kunder får ut mer av sitt maskinägande. Med uppkopplade maskiner ser vi stora framtida möjligheter till att kunna bredda vårt erbjudande av tjänster med syftet att förenkla kundrelation och förbättra kundsupport. mySwecon är ett verktyg som hanterar och kanaliserar information för att driva denna utveckling framåt, säger Christer Söderberg, vd hos Swecon.

mySwecon kommer att presenteras redan på Svenska Maskinmässan, där Robert Carlsson kommer att demonstrera hur webbportalen är uppbyggd. Tjänsten kommer att vara gratis i sitt grundutförande, det enda som krävs för att logga in är ett kundnummer hos Swecon samt ett bank-ID.

– Eftersom vi jobbar med en responsiv lösning, kommer det att gå lika bra att logga in via smartphone eller surfplatta. Beroende på position i företaget så har respektive användare endast tillgång till den information som är knuten till rollen, säger Robert Carlsson.

Tjänster i mySwecon

Den första versionen av mySwecon kommer att innehålla bland annat information om kundens maskiner, göra det möjligt att boka service samt handla reservdelar via Swecons e-handel. Efter första utgåvan kommer mySwecon att fortsätta att utvecklas. Befintliga tjänster kommer att uppgraderas ytterligare och nya tjänster kommer att tillkomma. Framöver kommer fler maskin-, service-, support- och ekonomitjänster att byggas in i portalen.

– Vi kommer att jobba kontinuerligt med att bygga in mer nyttig information. I projektet har vi samarbetat med Volvo Construction Equipment och kommer bland annat att använda data från deras telematiksystem CareTrack som ger information om varje maskins position, drifttimmar och bränsleförbrukning, avslutar Robert Carlsson.

Premiärvisning på Svenska Maskinmässan

Swecon i Sverige är först ut att demonstrera en första version på Svenska Maskinmässan på Solvalla den 31 maj till 2 juni. Efter utvärdering från pilotkunderna så sker utrullningen successivt under hösten. För Swecons tyska bolag, Swecon Baumaschinen GmbH, finns det andra typer av tjänster som är specifika för den marknaden och deras introduktion av mySwecon sker även den senare under hösten.


Kontakt

Fredrik Rigö

Chef Marknadskommunikation

Telefon: +46105563462