pressrelease

Volvo CE vinner hållbarhetspris från European Rental Industry

27 juli 2020

Priserna, som organiseras och bedöms av European Rental Association (ERA), meddelades den 30 juni, på European Rental Awards event, som genomfördes digitalt i år och arrangerades av International Rental News.

Det här oberoende erkännandet från uthyrningsbranschen vittnar om företagets långsiktiga fokus på hållbarhet och enastående förmåga att åstadkomma betydande miljömässiga hållbarhetsförbättringar. Energihanteringsinitiativet som säkrade priset är bara ett av de många projekt som inryms i företagets fokus på miljöhänsyn. Programmets framgång ligger i att bygga en kultur som genomsyrar hela företaget och som handlar om att undvika energislöseri samt att kontinuerligt förbättras.

ERA stödjer den branschutveckling som idag sätter högre värde på entreprenadmaskiners koldioxidcykel under hela maskinens livslängd, vilket förstås börjar med tillverkaren i produktionsfasen.

Volvo CE har varit medlem av WWF:s klimatprogram Climate Savers sedan 2012 och företagets engagemang under 2015–2020 har kretsat kring att åstadkomma en avsevärd minskning av sin globala energiförbrukning och därmed sitt CO2-utsläpp genom hela värdekedjan, vilket uppvisar industriellt ledarskap och utveckling av innovationer i omställningen till ett koldioxidsnålt samhälle. De senaste fem åren har företaget:

  • Genomfört energibesparingar på mer än 50 GWh
  • Ställt om halva sin globala energiförsörjning till 100 % förnybara källor
  • Minskat sin användning av tomgångsel med 48 %
  • Minskat sin energianvändning per enhet som levereras till kunderna med 27 %
  • Påbörjat en resa mot CO2-neutrala produktionsanläggningar – fabriken i Braås är redan 100 % neutral sedan 2014

Niklas Nillroth, miljö- och hållbarhetsdirektör för Volvo CE, säger: ”Volvo CE:s mål är att bygga den värld vi vill leva i, så vi är oerhört stolta över att vinna det här priset, som uppmärksammar vårt hållbarhetsarbete för att nå vårt mål. Vår energihanteringsstrategi har lett till avsevärda fördelar för uthyrningsbranschen på produktcykelnivå, och vi tror att vår kulturella strategi kan delas med och anammas av uthyrningsföretag i alla omfattningar och storlekar.”


Kontakt

Fredrik Rigö

Chef Marknadskommunikation

Telefon: +46105563462