pressrelease

Köpte Sveriges första Volvo L25 Electric: ”På sikt hoppas jag på en fossilfri arbetsplats”

30 jun 2021

Solna Trädgårdsanläggning AB grundades av Joachim Nevermann i slutet på 1950-talet. 30 år senare tog sonen Per över och började efter hand investera i egna maskiner för jobben som görs. På den vägen är det.

Idag har företaget tio medarbetare och omsätter ungefär 40–45 miljoner på exklusiva trädgårdsanläggningsjobb. Per äger hälften av företaget, den andra delen har tredje generationen Nevermann, äldste sonen Emil. Och så kommer det vara, i alla fall ett tag till.

– Jag håller på att avveckla mig själv successivt, nu jobbar jag egentligen bara med det jag verkligen vill, skrattar Per.


Alla utvändiga arbeten

För gänget på Solna Trädgårdsanläggning handlar varje dag om att skapa vackra och funktionella utemiljöer i kundernas trädgårdar. De tar hand om alla utvändiga arbeten, från ledningsschakt, murar och pooler till markbeläggning, gräs, växter och skötsel. Och det är inga småjobb, det minsta uppdrag man åtar sig ligger på 1–1,5 miljon kronor.

– I princip har vi med oss en eller två grävare, en hjullastare och en banddumper till varje uppdrag.

Hittade rätt på Bauma

Det var på Bauma 2019, när Volvo CE för första gången visade upp sin L25 Electric, som Per Nevermann äntligen hittade det han var ute efter – en elektrisk hjullastare i rätt storlek.

– Det finns en uppsjö mindre alternativ men det är inte aktuellt, den måste kunna lyfta minst två ton.

Det tog sen sin lilla tid innan maskinen fanns tillgänglig på den svenska marknaden, men nu är den första alltså på plats i norra Stockholm – för att lasta grus, jord, sand och stenmjöl, lossa pallar med plattor och annat material, köra fram grejer och transportera växter.

Onödig bränsleåtgång en drivkraft


Utsläppsfritt är en stor fördel, och att de som jobbar nära maskinen slipper den stickande avgaslukten. Och visst är det uppskattat att maskinen går så tyst. Men jakten på den rätta maskinen grundar sig i Per Nevermanns insikt att dagens miljöanpassade dieselmotorer inte passar den här typen av verksamhet:

– När maskinerna inte körs effektivt i mer än kanske två timmar per dag blir de inte tillräckligt varma för att avgasreningen ska fungera. I stället får vi sitta och varmköra tills varningslampan för avgasrening slocknar och så går det åt 30 procent mer bränsle.

Nu blir det ordning på bränsleförbrukningen och den första elektriska maskinen får gärna bli fler. Men inte nog med det.

– På sikt hoppas jag kunna ha en arbetsplats som är fossilfri. Ha solfångare på våra containrar och den vägen få ström till andra maskiner. Det skulle både underlätta och kännas väldigt bra.


Kontakt

Fredrik Rigö

Chef Marknadskommunikation

Telefon: +46105563462