pressrelease

Swecon Uptime Center - proaktiv service ger ökad trygghet

24 mars 2022

Uptime Center är ett komplement för dem som ännu inte anslutit sig till mySwecon och dess digitala tjänster. Hos Uptime Center, som består av tre medarbetare, samlas data från de maskiner som är anslutna till telematiksystemet CareTrack.

– Vi fångar upp drifttimmarna på maskinerna och ser när det är dags för service. När det är cirka 50-100 timmar fram till planerad service, kontaktar supporten på Uptime Center kunden och föreslår en tid för åtgärden. Då slipper de risken att hamna i tidsnöd när de själva ska kontakta Swecon och boka in en service.

– När vi ringer upp, passar vi även på att fråga om kunden behöver något annat, exempelvis smörjmedel, lampor och andra komponenter. Vi försöker också samordna besöket med eventuella garantiarbeten och andra arbeten hos kunden eller i närheten, säger Anders Westby.

Kundnyttan i fokus

Satsningen på Uptime Center har förberetts av Swecon i ett par års tid och smögs igång i maj förra året med anläggningarna i Karlstad och Göteborg. Undan för undan har Swecons övriga anläggningar anslutits till Uptime Center och i slutet av 2021 anslöts Linköping som den sista anläggningen.

I dagsläget är Uptime Center bemannat med tre personer – Leo Hamrén, Isabelle Klingenberg och Karin Granberg – och det finns redan idéer på hur supporttjänsten kan byggas ut.

– Men först ska vi landa i den verksamhet vi dragit igång och få den att fungera till hundra procent. Kundnyttan är det viktigaste, säger Anders Westby som redan fått mycket positivt gensvar på Uptime Center.

– Många blir förvånade när supporten ringer upp. I nästa andetag blir de glada och tacksamma.


Kontakt

Fredrik Rigö

Chef Marknadskommunikation

Telefon: +46105563462