pressrelease

Swecon och Lantmännen i gemensam satsning på utsläppsfri utbyggnad av laddstolpar

20 mars 2023

Antalet laddbara fordon ökar i rekordtakt, vilket i sin tur kräver en fortsatt kraftig utbyggnad av laddinfrastruktur. Det gäller såväl hemma som på publika platser och arbetsplatser. Exempelvis är antalet publika laddstolpar mindre än hälften av vad de borde vara, bara 18 000 i hela landet.

– Lantmännen Fastigheter äger ungefär hälften av våra anläggningar. Som hyresgäst har vi drivit frågan om laddstolpar. Under 2023 ska ytterligare ett drygt tiotal av våra anläggningar få laddstolpar, säger Helena Storsten, hållbarhetschef på Swecon Group.

Lantmännen Fastigheter är en av landets största fastighetsägare. Enligt hållbarhetschef Henrik Nilsson är målet att öka antalet laddstolpar hos våra interna och externa hyresgäster för att på så sätt minska vårt och våra hyresgästers koldioxidavtryck.

– Vi har tillsammans med Swecon drivit frågan om laddstolpar inom koncernen och har nu en tydlig struktur och plan på hur vi arbetar framåt på hela vårt bestånd, och tillsammans med Swecon installerar vi de första laddstolparna.

Volvo ECR25 Electric - elektrisk minigrävare
Volvo ECR25 Electric i arbete med att installera laddstolpar hos Lantmännen och Swecon i Uppsala


Minskade utsläpp


I upphandlingen var kravet att entreprenaden skulle utföras emissionsfritt. Det var inga problem eftersom Swecon, i samarbete med Ramirent och Cramo, hyr ut Volvos elektriska hjullastare och grävmaskiner.

– Det blir allt vanligare med skall-krav på emissionsfria entreprenader. Äger entreprenören ingen lämplig elmaskin, så är hyra en perfekt lösning. Det är också ett bra insteg om man överväger att köpa en elmaskin, säger Paul Nocievski, ansvarig för Rental på Swecon.

Valet av en elektrisk maskin betydde att utsläppen av koldioxid, jämfört med en dieseldriven maskin, minskade med över 100 kilo enbart vid denna entreprenad.

– Vi visar att vi är i framkant när det gäller ny teknik och nya tjänster inom vår bransch. Det är roligt att se att vi genom att använda elmaskiner i byggfasen gör arbetet lika effektivt, men med en minimal påverkan på miljön, säger Helena.

"Vill-ha-känsla"

För entreprenörerna Anders Svahn och brorsonen Viktor Svahn, som driver Svahn Mark i Uppsala, var det premiär att köra elektriskt. En premiär med mersmak.

Anders Svahn på Svahn Mark i Uppsala som bygger laddstolpar med utsläppsfri eldrift med Volvo ECR25 Electric elektrisk minigrävare
Anders Svahn på Svahn Mark i Uppsala framför Volvo ECR25 Electric.


– Absolut, vi fick båda ”vill ha-känsla”, säger Anders om ECR25 Electric och utvecklar upplevelsen.

– Det var som att köra en vanlig kompaktgrävare och den var absolut inte svagare. Den stora skillnaden var att det var så tyst. Jag kunde med lätthet prata med folk utanför maskinen, det var bara att öppna rutan. Maskinen gick cirka sju timmar effektiv tid, innan det var dags för laddning.

– Det räcker med råge en arbetsdag, konstaterar Anders Svahn.

Peter Gäreskog, platschef på Swecon i Uppsala, är mycket nöjd med de nya laddstolparna.

– Vi får fyra stolpar med två uttag vardera utanför vår entré, lika många sätts upp utanför Lantmännen Maskins entré. Dessutom får vi en laddstolpe på gården för vår nästa verkstadsbil som ska vara en elbil.


Relaterad information


Kontakt

Fredrik Rigö

Chef Marknadskommunikation

Telefon: +46105563462