Team Swecon I Stark Future mönstrar världsstjärnor till eldriven debut i Gotland Grand National
19 sep. 2024
Teamet 'Swecon I Stark Future' utmanar sina konkurrenter som tävlar med förbränningsmotorer i Gotland Grand National (GGN) med tre färgstarka förare; den sexfaldige världsmästaren i SuperEnduro Taddy Blazusiak, hard enduro-föraren och trialspecialisten Eddie Karlsson och sist men inte minst debutanten, stunt- och motocrossföraren Anna Palander. Den sistnämnda har under ett par säsonger även agerat mekaniker åt Klara Andersson i det Swecon-supportade och eldrivna CE Dealer Team by Volvo Construction Equipment i FIA World Rallycross Championship.
– Vi är mycket stolta över att få se Anna debutera på en Stark VARG på Gotland, men hoppet om framskjutna placeringar står självklart till endurostjärnorna Eddie Karlsson och Taddy Blazusiak i elitklassen. Med Annas begränsade erfarenhet av både cykeln och enduro, så får GGN 2024 bli ett tillfälle att bygga på med ny och värdefull erfarenhet och njuta av äventyret, säger Fredrik Rigö, ansvarig för varumärkessamarbeten på Swecon.
Taddy Blazusiak har dominerat SuperEnduro med sex världsmästartitlar, men GGN blir hans första riktiga endurorace på en eldriven Stark VARG. Eddie Karlsson, en mästare i hard enduro och trial, gör också sin debut i dessa sammanhang på Gotland.
Anna Palander tar med sin expertis som mekaniker från det Swecon-supportade eldrivna rallycrossteamet i VM - men den här gången är hon inte på plats för att stötta från sidan. Som både mekaniker och förare, så kliver Anna in i tävlingen med dubbla kompetenser, vilket ger en unik dynamik till Stark Futures närvaro i tävlingen.
Ett rejält test för den mest avancerade elektriska motorcykeln i världen
Stark Future kliver ur sin komfortzon och deltar för första gången i Gotland Grand National, redo att ta sig an en av världens mest utmanande endurotävlingar. Med sin tuffa terräng och oförutsägbara förhållanden, är GGN det ultimata testet på uthållighet och skicklighet. Tillsammans vill Swecon och Stark Future tänja på gränserna för vad som är möjligt i en av de tuffaste miljöer man kan tänka sig - och det med ren eldrift hela vägen.
De tre förarna kommer att tävla på den eldrivna motorcykeln Stark VARG, som har sin premiär i endurosammanhang på den svenska marknaden. Det är en helelektrisk 118 kg tung cykel på 80 hk som levererar otroliga 938 Nm vridmoment på bakhjulet och den kolfiberlindade motorn varvar upp till 14 200 varv/min.
Tuffa utmaningar i ett nytt äventyr
För teamet handlar loppet mindre om att vinna, utan mer om att anta en stor utmaning och att njuta av den unika atmosfären och tävlingsandan som en av Sveriges mest ikoniska motorcykeltävlingar erbjuder.
– Vi kliver in på okänt territorium med den här tävlingen, och det är det som gör det så spännande. Våra förare är här för att njuta av utmaningen, för att lära sig och för att stötta ett av de mest älskade motorcykelevenemangen i Sverige. Det handlar inte om perfektion; det handlar om passion och uthållighet, och vi längtar efter att se hur vårt team och våra cyklar presterar, säger Anton Wass, vd och grundare av Stark Future, och som själv kommer att köra en Stark VARG i motionsklassen.
GGN mot 300 tjejer
Tävlingen domineras av killar som utgör 95 % av de startande. Till årets Gotland Grand National siktar arrangören med partners på att öka antalet tjejer från 100 till 300 på startlinjen.
– Att Swecon och Stark Future ställer upp i GGN ökar inte bara fokuset på hållbar eldrift. Teamet bidrar även till jämställdhetsmålet att öka antalet tjejer på startlinjen, säger Fredrik Rigö.
Hållbart samarbete
Gotland Grand National blir utöver Swecons redan etablerade samarbete med CE Dealer Team, ytterligare en plattform för att supporta en jämställd och hållbar eldriven framtid i både motorsporten, samhället och den bransch vi verkar i. Förutom tävlandet tillsammans med Stark Future, så är Swecon officiell partner till tävlingen och bidrar med maskiner från Volvo Construction Equipment för byggande, service och underhåll, samt sedan flera år tillbaka även sponsor för batteribytesstationen i den eldrivna klassen.
Med i teamets satsning finns, precis som i den gemensamma satsningen i rallycross-VM, den världsledande tiltrotatortillverkaren engcon. Även här supportar de Swecons Volvomaskiner med rätt redskap för att färdigställa GGN 2.0.
Om Stark Future
Stark Future är ett multinationellt företag, etablerat 2020 med svenska rötter och beläget i utkanten av Barcelona. Stark Future har byggt upp ett engagerat, passionerat och kunnigt team från gräddan av både motorcykel- och kraftelektronikindustrin. Företagets första modell ur ett ambitiöst program av nästa generationens elmotorcyklar, är den kraftfulla Stark VARG. Den 118 kg tunga motocrosscykeln på 80 hk är den första eldrivna motorcykeln med ledande prestanda inom sin kategori.
Om Gotland Grand National
Gotland Grand National är en av världens största endurotävlingar. Den kördes årligen på alla helgons dag från 1984, och sedan 2014 helgen innan. Tävlingsplatsen var tidigare Tofta skjutfält, men från och med 2024 körs den på ett område vid Hejdeby utanför Visby. Ursprungligen kördes tävlingen under svåra förhållanden, men på senare tid har tävlingen gjorts enklare för att fler ska kunna deltaga. GGN lockar cirka 3 000 förare från 15 länder och bildar tillsammans med Stångebroslaget och Ränneslättsloppet det som kallas en Svensk Enduroklassiker.
Senaste nyheterna om Swecon på GGN
-
21 okt. 2024 | blog_post
Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern
-
17 okt. 2024 | news
Aspen en stark partner för ett hållbart genomförande av GGN 2.0
- 11 okt. 2024 |
-
10 okt. 2024 | blog_post
Swecon i hållbart samarbete med Gotland Grand National när den hotade klassikern uppstår på ny plats
- 01 okt. 2024 | blog_post
-
19 sep. 2024 | pressrelease
Team Swecon I Stark Future mönstrar världsstjärnor till eldriven debut i Gotland Grand National
-
27 juni 2024 |
Stark Future på väg att bli den snabbast växande spanska startupen någonsin
- 20 juni 2024 |
-
30 maj 2024 | pressrelease
Swecon och Stark Future i gemensam eldriven satsning på Gotland Grand National 2.0
- 28 okt. 2021 | news