pressrelease

Swecon och Stark Future fortsätter sitt samarbete – satsar vidare med eldrivet team i Gotland Grand National

07 okt. 2025

Teamet Swecon I Stark Future består av några av sportens mest namnkunniga profiler: motocrosslegenden och tvåfaldige världsmästaren Sebastien Tortelli, franske stjärnan David Herbreteau, stunt- och motocrossföraren Anna Palander, enduroinfluencern Daniel Sánchez samt Stark Futures grundare och vd Anton Wass. Samtliga tävlar på den eldrivna motorcykeln Stark VARG – världens ledande i sitt slag – för att visa att eldrift är både konkurrenskraftigt och hållbart.

– Vårt samarbete förra säsongen var inte en engångsföreteelse. Vi fortsätter att driva och utveckla omställningen, inte bara i bygg- och anläggningsbranschen, utan även i motorsporten. Tillsammans med Stark Future visar vi hur enduro kan bli mer hållbart genom eldrift och smarta materialval, samtidigt som vi bidrar till att GGN minskar sitt klimatavtryck, säger Fredrik Rigö, chef för marknadskommunikation på Swecon.

Teamet tävlar på eldrivna Stark VARG-motorcyklar med en specialdesign för GGN som influerats av Volvos anläggningsmaskiner.


Swecon bidrar även med Volvomaskiner som körs på el- och HVO-bränsle under banbygget och genomförandet, samt sponsrar laddnings- och batteribytesstationen för de privata förare som valt att tävla med eldrivna motorcyklar – ett initiativ som stärker Swecons roll som drivande aktör i branschens omställning mot fossilfrihet.

– Seb, David och Dani tävlar i elitklassen och är de som ska leverera för teamet under lördagen. Vi hoppas att vi med hjälp av utökad drifttid och effektiviserade batteribyten kan förbättra våra resultat och ytterligare tänja på gränser jämfört med förra året, menar Lucas Amat, teamchef för Swecon I Stark Future.

Samarbetet mellan Swecon och Stark Future är en del av ett större strategiskt arbete för att kommunicera hållbarhet, jämställdhet, innovation och framtidens teknik – både på tävlingsbanan och i vardagens arbete. Genom att kombinera Volvos maskiner, Stark Futures elektriska drivlinor och starka varumärken inom respektive område, skapas en helhetsupplevelse som inspirerar till förändring.

Den eldrivna hjullastaren Volvo L25 Electric är en av maskinerna som arbetar med service och underhåll under GGN.



Om Swecon på Gotland Grand National

Swecon bidrar, likt tidigare år, med Volvomaskiner som körs med eldrift eller på fossilfri HVO100 under byggnation och underhåll bansträckningen, och för service under genomförandet av tävlingen. För att stötta införandet av eldrift även i enduro, så har Swecon under flera år sponsrat batteribytesstationen under GGN.

Om Swecon I Stark Future i Gotland Grand National 2.0

Swecon gick inför Gotland Grand National (GGN) 2024 samman med elmotorcykeltillverkaren Stark Future i en banbrytande satsning med ett eldrivet team i världens största endurotävling. Teamet ställer i år upp med fyra förare på eldrivna Stark VARG- motorcyklar med målsättningen att nå framskjutna placeringar i den klassiska tävlingen och samtidigt främja hållbarhet, jämställdhet och eldrift inom både anläggningsbranschen och motorsporten.


Om Stark Future

Stark Future är ett multinationellt företag, etablerat 2020 med svenska rötter och beläget i utkanten av Barcelona. Stark Future har byggt upp ett engagerat, passionerat och kunnigt team från gräddan av både motorcykel- och kraftelektronikindustrin. Företagets första modell ur ett ambitiöst program av nästa generationens elmotorcyklar, är den kraftfulla Stark VARG. Den cirka 120 kg tunga motocrosscykeln på 80 hk är den första eldrivna motorcykeln med ledande prestanda inom sin kategori.

Om Gotland Grand National


Gotland Grand National
är en av världens största endurotävlingar. Den kördes årligen på alla helgons dag från 1984, och sedan 2014 helgen innan. Tävlingsplatsen var tidigare Tofta skjutfält, men från och med 2024 körs den på ett område vid Hejdeby utanför Visby. Ursprungligen kördes tävlingen under svåra förhållanden, men på senare tid har tävlingen gjorts enklare för att fler ska kunna deltaga. GGN lockar cirka 3 000 förare från 15 länder och bildar tillsammans med Stångebroslaget och Ränneslättsloppet det som kallas en Svensk Enduroklassiker. Tävlingen ses av över 600 000 tittare under fem timmars direktsändning i SVT.



Kontakt

Fredrik Rigö

Chef Marknadskommunikation

Telefon: +46105563462