Förbättra bränsleeffektiviteten och säkerheten med korrekt däcktryck

09 apr. 2024

Eftersom entreprenörer och företag inom gruvdrift och berghantering strävar efter bättre effektivitet, säkerhet och inte minst kostnadseffektivitet i sin verksamhet, så är däcktrycket på Volvos dumprar och hjullastare en avgörande faktor som inte får förbises. Vid körning möter däcken på dessa maskiner rullmotstånd, en kraft som motverkar deras rörelse, och rätt däcktryck spelar därför en avgörande roll för hur väl de presterar på jobbet.

Anteneh Gebremeskel, produktchef GPE på Volvo Construction Equipment.
Anteneh Gebremeskel, produktchef GPE på Volvo Construction Equipment



Om däcken är för lågt pumpade har de en större kontaktyta med vägen, vilket genererar mer friktion och ökar rullmotståndet. Detta innebär att motorn måste arbeta hårdare för att övervinna motståndet och förbrukar mer bränsle. Dessutom kommer däckstommen att utsättas för onödiga belastningar, vilket kan orsaka för tidiga haverier och driftstopp. Är däcken å andra sidan överpumpade, så slits de i förtid i mitten av slitbanemönstret, vilket leder till minskad däcklivslängd och förarkomfort, samt ökad bränsleförbrukning.

Vidare kan felaktigt däcktryck utgöra en allvarlig säkerhetsrisk eftersom under- eller överpumpade däck gör det svårare att hantera en midjestyrd dumper eller hjullastare. Dragkraft och stabilitet minskar, bromssträckorna blir längre och läckage samt punkteringar är mer sannolika. När ett däck snabbt töms på luft under körning kan föraren plötsligt tappa kontrollen över maskinen.

Tire Pressure Monitoring System - däcktrycksövervakning från Volvo CE
Varje enskilt däcks tryck och temperatur visas på en skärm i hytten.



Kontrollera däckstatus i realtid från hytten

För att göra det enklare och bekvämare för föraren att upprätthålla optimalt däcktryck har Volvo inkluderat ett däcktrycksövervakningssystem som en app i Volvo Co-Pilot med Haul Assist för midjestyrda dumprar och Load Assist för hjullastare. Systemet, som består av en transceiver och sex däckventilsensorer, kan även monteras retroaktivt.

Däcktryck och temperatur visas i realtid på skärmen i hytten. Varje däck övervakas separat och tryckgränser sätts per axel. Om något däck avviker från de inställda parametrarna varnas föraren – larmgränser visas som nominella värden och procentsatser.

Ett blått meddelande låter föraren veta att det finns inkonsekvenser i tryck eller temperatur och att situationen bör övervakas, medan ett gult meddelande indikerar att dessa inkonsekvenser har förvärrats och föraren måste vidta åtgärder.

Däckstatusdata sparas också i molnet.
Däckstatusdata sparas också i molnet.



Molnbaserade insikter för maskin- och platschefer

Förutom att de visas i realtid, matas all data från däcktrycksövervakningssystemet till molnet och avvikelser i tryck eller temperatur visas som felkoder i CareTracks telematikportal. Genom att granska och analysera trender kan välgrundade beslut fattas om däckparametrar baserat på platser med liknande förhållanden.

Däcktryckshantering är inte bara en underhållssyssla; det är en väsentlig aspekt av hanteringen av anläggningsmaskiner som direkt påverkar verksamheten. Med Volvos däcktrycksövervakningssystem kan kunden enkelt dra nytta av ökad säkerhet, lägre bränsleförbrukning och utsläpp, förbättrad förarkomfort, längre drifttid och lägre underhållskostnader.

För att maximera bränsleeffektiviteten och säkerheten är regelbundna däcktryckskontroller och underhåll enligt instruktionsboken avgörande. Detta enkla steg kan sänka bränslekostnaderna och minska risken för olyckor på arbetsplatsen.



Kontakt

Fredrik Rigö

Chef Marknadskommunikation

Telefon: +46105563462